Det andra av fyra 38.000 ton dw, 190 m långa bulkfartyg som Polsteam beställt från Xingang-varvet i Kina ska heta ”Mazury”. Provturerna inleds nästa vecka. Dopceremonin och leverans av fartyget planeras till den 25 april.Före påsk beställde rederiet ytterligare fyra handysize bulkfartyg hos samma varv. Det första ska byggas 2007 och levereras 2008.Men dessa åtta nya fartyg är inte allt som Polsteam gör för att förnya flottan. Enligt den tekniske direktören Leszek Trachimowicz vill rederiet bygga minst tio fartyg till. I dag letar man efter ett varv som ska bygga sex fartyg på 30.000 ton dödvikt, lämpliga för de stora sjöarna mellan USA/Kanada samt fyra fartyg på 75.000 ton dödvikt av Panamax-storlek.Vid nuvarande goda konjunktur har man lagt tankarna på fartygsförsäljningar och skrotningar på hyllan. Även rederiets äldsta fartyg repareras och uppgraderas. 2004 sågs 22 fartyg över och reparerades för totalt USD 12 miljoner. Den tekniska driften och underhållkostnaderna var höga förra året – USD 40 miljoner. I år planeras omfattande raparationer och översyn på 36 fartyg och det kan det bli ännu dyrare på grund av höga stålpriser. Av de 80 fartyg som för närvarande är i Polsteams drift har inget polsk flagg. Det sista fartyget, ”Ziemia Gnieznienska” flaggades ut i slutet av förra året.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.