Det var under måndagen som det vid en rutininspektion av maskinpersonalen ombord upptäcktes ett misstänkt oljeläckage på Hamlet genom att olja plötsligt hade försvunnit.
– Hamlet togs ut trafik när maskinpersonalen upptäckte att lite olja saknades i ett annars slutet system. Vi har ännu inte hittat orsaken till den saknade oljan – och inte heller kunnat konstatera om oljan finns kvar på fartyget eller hittat en väg ut, säger Jesper Maack, kommunikationsansvarig på rederiet till Sjöfartstidningen.
Tidigare problem med läckage
Det är andra gången på kort tid som Hamlet tas ur trafik på grund av oljeläckage. I december och januari inträffade incidenter med läckage där det sågs oljeskimmer på ytan i hamnbassängen i Helsingborg vid flera tillfällen. Miljöförvaltningen i Helsingborgs stad inledde en utredning av utsläppen i samarbete med Öresundslinjen som vid flera tillfällen skickade ner dykare till färjorna för att spåra källorna till utsläppen. Det visade sig vara en av Hamlets thrustrar, vilket innebar att färjan togs ur trafik samtidigt som den aktuella thrustern skickades till en verkstad i Danmark och en ny monterades på plats.
Felsökning pågår
Även det nya läckaget har lokaliserats till en av färjans thrustrar. Rederiet undersöker just nu om det är samma typ av fel.
– Även lite olja är för mycket, så Hamlet har tagits ur trafik i 10 till 14 dagar tills det att vi får tillbaka thrustern som togs ut i december. Nu måste vi plocka ur och plocka isär den nya thrustern, så vi kan se om problemet är detsamma eller om det är något annat. Det kan vi inte säga något om ännu, säger Jesper Maack.
Hamlet ligger tills vidare stilla vid kaj i Helsingborg eftersom den hamnen är bättre skyddad mot starka vindar än hamnen i Helsingör.
Kör två gånger i timmen istället för tre
Fartyget är taget ur trafik till 8 mars preliminärt. Det innebär att enbart Aurora och Tycho Brahe bedriver trafiken mellan Helsingborg och Helsingör tillsammans med Mercandia IV som enbart tar frakt.
– För bilar och passagerare innebär det en avgång var 30:e minut istället för var 20:e minut. Lastbilar går fortfarande tre gånger i timmen, säger Jesper Maack.