Gunnars Båtturer & Charters nya elfärja Elise vid kaj hos det danska varvet Faaborg Værft A/S.

Fotograf: Gunnars Båtturer & Charter

Kategori: Färjetrafik | Skeppsbyggnad

Nybygge levererat till Västkusten

Rederiet Gunnars Båtturer & Charter har tagit leverans av den eldrivna färjan Elise. Nu ska färjan förberedas för Västtrafiks linje från Lysekil till Skaftö.
Annika Kristensson, vd på Gunnars Båtturer & Charter, hissar svenska flaggan på Elise.

Det var under tisdagen som Gunnars Båtturer & Charter tog leverans av Elise från det danska varvet Faaborg Værft A/S som byggt fartyget på uppdrag av Ö-varvet.

– Nu är hon helt färdig och kom fram till Djupvik och Swede Ship på Tjörn under fredagsmorgonen efter ett dygns resa från varvet. Där ska nu Västtrafiks teknik installeras, säger Annika Kristensson, vd på Gunnars Båtturer & Charter till Sjöfartstidningen.

Samma princip som Sjövägen

Fartyget är byggt enligt samma skrovform som elfärjan Sjövägen som levererades från samma varv till Rederi AB Ballerina 2014 för kollektivtrafiken i Stockholm.

– Vårt fartyg har anpassats utifrån förutsättningarna på Västkusten och för Lysekil eftersom vi har lite högre kajer. Den är något längre och högre, men är i samma storlek kapacitetsmässigt med plats för 150 passagerare varav 70 sittande och plats för 30 cyklar, säger Annika Kristensson.

Ny angöringsplats i Lysekil

I december 2022 tog Gunnars Båtturer & Charter över avtalet med Västtrafik om att bedriva trafiken mellan Lysekil och Skaftö på linje 847. Kravet i upphandlingen var ett fartyg som går på el till 80 procent, men Gunnars Båtturer ville ha ett helelektriskt fartyg med endast ett genset som backup. Batteriet kommer att laddas när färjan ligger vid kaj i Lysekil, samt under dag- och nattetid när färjan inte är i drift.

Enligt Lysekils kommun har en tillfällig laddstation nu ställts på kajen. Samtidigt har kommunen påbörjat arbetet med att anpassa en ny angöringsplats på Ångbåtsbryggan för färjan. Arbetet ska pågå i cirka sex månader och beräknas vara klart till midsommar 2024. Inom projektet ryms ett nytt väderskydd i trä med plats för passagerare under tak samt cykelställ och en inbyggd laddstation.

Berömmer Transportstyrelsen

Under projektet med nybygget har rederiet tidvis upplevt bekymmer med långa handläggningstider hos Transportstyrelsen, ett problem som under den senaste tiden har skapat frustration hos många skärgårdsrederier med nybyggnads- eller konverteringsprojekt. Men under den sista fasen inför leveransen har Annika Kristensson upplevt det motsatta.

– Sedan vi fick en inspektör tilldelad så har de varit helt fantastiska, väldigt tillmötesgående och lösningsorienterade. De har fixat så att alla certifikat blev utskrivna på plats. De har verkligen gjort allt de kunnat för att det här skulle fungera så smidigt som möjligt, säger hon.

Efter att de sista installationerna på Elise blir färdiga på varvet på Tjörn ska fartyget bege sig till Lysekil för att testa kajerna.

– Vi ska testa laddinfrastrukturen så att den fungerar som den ska. Sedan ska all personal utbildas och så ska fartyget provköras enligt tidtabellen innan det kan bli trafikstart. Vi siktar på att ha ett dop den 1 mars och sedan trafikstart den 2 mars, säger Annika Kristensson.