Fartyg över 245 meter som aldrig varit i Stockholm tidigare behöver testas i simulator för att få lov att gå igenom farleden.

Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: Passagerarsjöfart | Regelverk | Säkerhet

Nya fartyg testas för Stockholms farleder

Kryssningsrederiernas intresse för att göra anlöp i Stockholm är ständigt växande. Men fartyg över 245 meter som aldrig varit i Stockholm tidigare måste genomgå tester i flera steg.

Under en normal kryssningssäsong anlöper över 250 kryssningsfartyg till Stockholm, den hamn som lockar absolut flest anlöp i landet. Men ingen vet om det ens blir ett enda anlöp i år, vilket gjort att Sjöfartsverkets lotsar fått ägna sig åt annat än att lotsa in kryssningsfartyg genom Stockholms skärgård.

– Vi vet inte om det kommer komma några fartyg alls. Man pratar om augusti, men vi vet inget. Vi är i någon sorts vänteläge på allt just nu, säger Per Stenhammar som är Sjöfartsverkets lotsområdeschef för Stockholm.

Utbildning och simuleringar

Istället har utbildning blivit en verksamhet som fyller dagarna för lotsarna.

– Vi kör exempelvis en detaljerad farledsutbildning med lotsbåt där man går ute i kanterna av farleden och lodar. Det är sådant som brukar vara svårt att hinna med så här års annars, men nu kan vi göra det och det är väl det enda positiva med detta, säger Per Stenhammar.

Lotsarna kör även en hel del i simulator för att hålla sina kunskaper uppdaterade. Dessutom har de tidigare under våren hunnit med att köra simuleringar av fartygstyper som ansökt om att få komma till Stockholm i framtiden eller som kan tänkas vilja komma i framtiden.

Simulering av Quantum of the Seas på väg in till Masthamnen i Stockholm. Bild: Sjöfartsverket genom instagramkontot Eastcoast.pilots

Test med Quantum of the Seas

Sjöfartsverkets lotsar gjorde ett sådant simulatortest i våras med Royal Caribbeans fartyg Quantum of the Seas som är 347 meter långt och med en volym på strax över 168.000 bruttoton. Problemet för det fartyget och dess systerfartyg är att de inte får komma in varken till Stockholm eller Nynäshamn på grund av det gällande miljötillståndet som hamnen har.

– Det är två separata tillstånd där 160.000 bruttoton gäller för Stockholm och 165.000 för Nynäshamn, säger Stefan Scheja, marknadsansvarig för färjor och kryssningstrafik på Stockholms Hamnar.

Men testet gjordes inte bara på skoj, utan för att se om det finns förutsättningar för den stoleken på fartyg att komma till Stockholm om gränsen i miljötillståndet skulle ändras i framtiden.

– Det här är ett fartyg som Royal Caribbean tänker sätta in i Östersjön och då tittar man på möjligheten att angöra Stockholm som är en väldigt viktig destination för dem, säger Stefan Scheja.

”Det skulle kännas tråkigt om Stockholms Hamnar inte kan följa med i den moderna utvecklingen”

Stefan Scheja, marknadsansvarig för färjor och kryssningstrafik på Stockholms Hamnar AB.

I nuläget pågår ingen process för att förändra miljötillståndet för att tillåta större fartyg i Stockholm. Men för Stockholms Hamnars del handlar det om att hålla koll på marknaden och dess utveckling för att kunna ansöka om nya tillstånd framöver. Trenden i branschen fortsätter att gå mot att rederierna bygger allt större kryssningsfartyg.

– Många rederier sätter in nya och moderna fartyg i Östersjön och då vill Stockholms Hamnar vara med i den processen, inte minst eftersom de nya fartygen har en betydligt bättre miljöstandard än de äldre. Vi ser det som naturligt att vi på sikt också kan ta emot dem och att vi har miljötillstånd som tillåter dem att komma in. Det skulle kännas tråkigt om Stockholms Hamnar inte kan följa med i den moderna utvecklingen, säger Stefan Scheja.

Omfattande utvärdering

Under våren har fler kryssningsfartyg simulerats för farlederna in till Stockholm. När det handlar om fartyg som aldrig varit i Stockholm tidigare och som dessutom överstiger Sjöfartsverkets riktvärde på 245 meter för fartygsstorlek in till Stockholm, så behöver de genomgå en omfattande utvärdering innan det blir grönt ljus. Bland annat utvärderas fartygets vindkänslighet och avdrift.

”Utformningen av exempelvis balkonger och livbåtar gör att vinden får olika tag.”

Per Stenhammar, Sjöfartsverkets lotsområdeschef för Stockholm.

– Man kör med fartyget i olika vindriktningar och vindstyrkor för att se hur mycket avdrift det har och ser på möjligheterna att komma igenom på ett säkert sätt. En del fartyg är mer vindkänsliga än andra, utformningen av exempelvis balkonger och livbåtar gör att vinden får olika tag, säger Per Stenhammar.

Många restriktioner

Det finns en mängd restriktioner för fartyg att förhålla sig till som vill in till Stockholm. Förutom miljötillstånden i Stockholm och Nynäshamn så sätter farlederna även sina fysiska begränsningar.

– Inget fartyg får ligga djupare än nio meter i Furusundsleden. Sandhamnsleden är djupare men där är längdbegränsningen 245 meter på grund av hur farleden svänger, säger Per Stenhammar.

Dessutom styr väderförhållandena. För fartyg över 300 meter fattas individuella beslut om vilka vindrestriktioner som ska gälla.

– Om anlöpet godkänns sätts strikta vind- och siktrestriktioner, exempelvis åtta sekundmeter. Det kan sedan revideras efter säsongen baserat på erfarenheter från fler anlöp av fartyget, säger han.

Viking Sky på väg in till Stockholm i fjol samtidigt som Queen Victoria är på väg ut. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall

Två dagar i simulator

Mellan två och fyra lotsar är med under ett test i en simulatorn, samt en eller ett par befälhavare från fartyget i fråga.

– Man har med en befälhavare för att kunna verifiera så att modellen i simuleringen stämmer bra överens med det verkliga fartyget. Det kan aldrig bli exakt, men det ska likna hur fartyget beter sig i verkligheten, säger Per Stenhammar.

Nästa steg är ombordtest

Nästa steg blir ett test ombord på fartyget.

– Då är våra lotsar ombord på fartyget i två till tre dygn för att göra manöverprov och zigzag-tester. Man vill också se hur bryggteamet jobbar vid förtöjning och även se hur samarbetet fungerar med de lokala lotsarna, säger Per Stenhammar.

Först efter att ett ombordtest kunnat genomföras kan det fattas beslut om fartyget ges tillstånd att anlöpa Stockholm eller inte. Med tanke på coronapandemin är det just nu oklart när ett sådant test kan bli aktuellt.

– Vi har återkopplat tillbaka till agenten att nästa steg är att göra ett ombordtest så de återkommer när det passar. Som det är nu vet de inte var fartyget kommer att befinna sig under det närmaste året, säger Per Stenhammar.