Snart får bogserbåtarna Valkyria och Vilja sällskap i Luleå av nyinköpta Victoria.

Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: Hamn/Logistik | Isbrytning

Ny isbrytande bogserbåt till Luleå

Luleå Hamn har i veckan skrivit kontrakt på inköp av en ny isbrytande bogserbåt. Det innebär att hamnen från och med i början av nästa år kommer att ha fyra tillgängliga bogserbåtar.

Förarbetet med att investera i en ny bogserbåt till Luleå Hamn genom upphandling har pågått under en längre tid. I veckan skrev hamnen köpekontraktet med varvet Damen Shipyards Group. Kontraktet är enligt hamnen värt 16 miljoner euro.

Luleå Hamns befintliga bogserbåtar heter Valkyria, Viscaria och Vilja. Hamnstyrelsen har beslutat att den nya båten kommer att få namnet Victoria. Det blir hamnens tredje bogserbåt med namnet Victoria. Den nya bogserbåten kommer döpas under en ceremoni under nästa år, skriver hamnen i ett pressmeddelande.

Luleå Hamns nya bogserbåt Victoria. Bild: Luleå Hamn

Behöver Transportstyrelsens godkännande

Nästa steg är att bogserbåten ska målas om för att matcha sina syskon och därefter behöver Transportstyrelsen godkänna svensk inflaggning av fartyget.

– Det betyder att de kontrollerar att den efterlever svenska och internationella regelverk som gäller för alla fartyg över 500 bruttoton. Sen kan resan till Luleå börja och vi räknar med att hon är på plats och i drift under första kvartalet nästa år, säger Markus Andersson, driftchef på Luleå Hamn i pressmeddelandet.

Blir mindre sårbara

Luleå Hamns bogserbåtar utför även hamnisbrytning i Kalix och Piteå, vilket innebär att två bogserbåtar är utstationerade vintertid. Genom att flottan utökas till fyra bogserbåtar kommer servicen gentemot kunderna öka enligt hamnen.

– Vi kan effektivare bistå våra kunder med assistans och blir mindre sårbara vid haverier. Att resorna mellan orterna minskar sparar dessutom tid, pengar och miljö. Under de närmaste åren kommer vi att se en ökning av fartygstrafiken vilket vi redan nu behöver ta höjd för, säger Anders Dahl, vd i Luleå Hamn i ett pressmeddelandet.

Även projekt Malmportens genomförande under de kommande åren underlättas då fartygstrafiken behöver hanteras parallellt med att muddringen pågår.

Unika bogserbåtar i Luleå Hamn

Den nya bogserbåten har en så kallad asimuth stern drive-framdrift, ASD, vilket innebär att propellrarna kan rotera 360 grader oberoende av varandra. Det ger en väldigt god manöverförmåga och gör att den har lika stark dragkraft framåt som bakåt.

– Vår bogserbåt Vilja har också den här tekniken vilket gör att arbetet går snabbare, samtidigt som säkerheten ökar för både fartygen vi assisterar och våra egna besättningar. Det som är unikt för alla våra bogserbåtar är att de är byggda för hamnisbrytning i våra tuffa isförhållanden, säger Markus Andersson.

Den nya bogserbåten Victoria är 33,45 meter lång och 12,53 meter bred. Den har 10.000 hästkrafter och en dragkraft på 72 ton, vilket går att jämföra med hamnens övriga bogserbåtar där Vilja ha en likvärdig dragkraft, Viscaria på 62 ton och Valkyria 35.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.