Cool Carriers börjar med veckoanlöp till Helsingborgs hamn, med fartyg från Ecuador och Dominikanska Republiken.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.
Kommentarer
Berit Blomqvist
Härligt glada nyheter! Bra Cool Carriers!
Ingvar Bergman
Börjar det inte bli fullt i Västhamnen ? Tillfredsställande dock att oceanfartygen letar sig in i Baltic. Ett rejält exempel är ju en av Maersk’s slingor från Far East, som bl annat anlöper Gdansk dit snart också G6-alliansen är på väg. En orsak till direktanlöpen i Baltic är överkapaciteten i den översjöiska trafiken – genom att låta oceanfartygen komma upp hit, förlänger man rundresan och kan vara ett alternativ till uppläggning. Det gäller att ha tillräckligt med 0,1% bunker ombord i våra SECA-vatten! Någon som inte är särskilt glad över utvecklingen är troligen Unifeeder, som inte bara ser oceanfartygen fortsätta förbi NC-omlastningshamnar, utan också att en del oceanrederier etablerar egna feeders. Deras lastunderlag torde påverkas negativt.
Jag håller med min namne på Cool Carriers – utvecklingen får inte gå i stå utan nya grepp och lösningar måste till. Men jag undrar som sagt, börjar det inte bli trångt i Västhamnen och finns det utrymme för förseningar och inte enbart när allt rullar på enligt turlistorna, vilket det ju inte alltid gör ?
Artikeln är stängd för fler kommentarer