Johan Hartler är nöjd med året som gick. Som ansvarig för utbildning och kompetensförsörjning på Svensk Sjöfart driver han föreningens förslag om modulbaserade sjöbefälsutbildningar. Istället för fyra år och en examen vill man dela upp det.
– På så sätt kan fler lockas att utbilda sig till sjöyrken och vi kan fånga upp dem som idag avbryter utbildningen. Idag är det runt 50 procent som hoppar av någon gång mellan start och examen, säger han.
Svensk Sjöfart har under 2024 skrivit till politiker och pratat med myndigheter och skolor om denna fråga.
”Vi är igång!”
I april förra året antog regeringen en förordningsförändring som gör att praktik nu kan ingå i utbildningen för fartygsbefäl klass VII. Förändring är hett efterlängtad av delar av branschen eftersom den gör det möjligt att få ut denna behörighet.
– Vi lyckades! Vi är igång! Vi är oerhört nöjda med Transportstyrelsens och utbildarnas agerande som gjorde att arbetet gick snabbt när vi väl kom igång. Skolorna öppnade antagningen innan förordningen var antagen, de jobbade proaktivt och ska ha en stor eloge, säger Johan Hartler.
I höstas påbörjade de första eleverna den nya utbildningen.
– Detta är en gamechanger för både branschen och de individer som får den här möjligheten. Vi når en ny målgrupp, de som redan kommit en bit i arbetslivet, och det är oerhört glädjande.
Fler praktikplatser behövs
Det finns utmaningar kvar att lösa. En av dem handlar om praktikplatser.
– Det är jätteviktigt att vi nu ger de här eleverna möjlighet att genomföra sin praktik. Vi har medlemmar som erbjuder praktikplatser men det är också viktigt att fler erbjuder praktik, säger Anders Hermansson, vd för Svensk Sjöfart.
Han ser ett stort behov av sjöbefäl med klass VII-behörighet hos föreningens egna medlemmar, men också inom skärgårds-trafiken och på den statliga sidan.
– De här personerna behövs både för att klara kompetensförsörjningen och i ett beredskapsperspektiv. Därför är det angeläget att vi gemensamt hittar en lösning framåt och arbetsmarknadens parter måste anstränga sig för att få ut praktikanter inom såväl stat som skärgårdstrafik.

Hoppas på klass V
Svensk Sjöfart vill ha en ny utgång från sjökaptensprogrammet: klass V-behörighet.
– Nu väntar vi på att utbildarna ska definiera en riktigt klass V-utgång och ansöka om rätten att utfärda utbildningsbevis för detta hos Transportstyrelsen, säger Johan Hartler som hoppas att denna process blir klar under våren.
Det har hörts oroliga röster om att ett modulupplägg kan göra att färre väljer att läsa hela sjökaptensprogrammet. Johan Hartler ser det inte så.
– Vi pratar om nya målgrupper, de som aldrig fått möjlighet att komma in i branschen och de som hoppat av, säger han.
Sjöingenjörerna också på gång
Sjöingenjörsprogrammet har legat lite efter sjökaptensprogrammet i tanken på moduler. Men under förra året höll Svensk Sjöfart en workshop där yrkesverksamma tekniska befäl fick gå igenom dagens kursupplägg och märka ut vilken kunskap de anser hör till junior- respektive senior-befäl. Utifrån detta håller föreningen nu på att formulera ett förslag.
– Första steget kan bli klass V, sedan ETO och sedan sjöingenjörsexamen.
Johan Hartler tror att ett sådant upplägg skulle kunna vara på plats till hösten 2026. Det krävs inga förordningsförändringar, men utbildarna behöver definiera en sådan utgång och ansöka hos Transportstyrelsen om att få utfärda motsvarande utbildningsbevis.
Vill ha bort särkraven
Förra året blev det lättare att behålla sin behörighet vid arbete på rederikontor, då tolkningen av vad som räknas som alternativ tjänstgöring ändrades. Nu kan ombordanställda tacka ja till projekt iland utan att riskera att bli av med sin grundbehörighet.
– Det här är bra för den som vill testa på att karriärväxla, säger Johan Hartler.

I år kommer Svensk Sjöfart att fortsätta arbetet med att få bort särkrav som man anser försvårar för svenska befäl.
– Idag måste du till exempel ha seglat överstyrman för att få ut en klass I. Men så är det inte enligt STCW. Vi hoppas komma framåt både här och i andra särkrav.
Rekryteringsarbetet fortsätter
Förra årets rekryteringsmässor blev enligt Johan Hartler succé. Flera av dem genomfördes i samarbete med andra aktörer och ska vidareutvecklas i år.
Camp Sjöfart där ungdomar fick testa sjöfart under en helg fortsätter också.
– Det var ett pilotprojekt som blev fantastiskt bra! Det blir en utmaning att återupprepa en sådan formidabel succé.
Än är det för tidigt att säga hur branschens initiativ för rekrytering faller ut.
– Det här är ett långsiktigt arbete. Men jag hoppas att, när vi ser höstens antagning till högskolorna, det finns någon från Camp Sjöfart bland dem.