Trots stormbyar och väderutmaningar blev det dop av två fartyg på Donsö under fredagen, Runner och Responder. Det är fartyg av typen CTV, Crew Transfer Vessels, och som utgör en helt ny fartygsklass som N-O-S kallar för R-klassen. Fartygen invigdes genom att deras gudmödrar Lena Landström och Runa Kristensson klippte blågula band samtidigt som David Kristensson, koncernchef för N-O-G, Northern Offshore Group där Northern Offshore Services ingår, höll tal.
– Det här är de första fartygen som vi har byggt på en annan kontinent, i Asien. Det har varit en lång resa, men nu är de hemma. Det är nästan 16 år sedan vi startade Northern Offshore Services och vi kunde aldrig i vår vildaste fantasi tro att vi skulle få vara med om den här resan. Idag är vi faktiskt världens största rederi för den här typen av fartyg, sa han.
Har batterier
De båda hybridfartygen Runner och Responder har byggts på Penguin Shipyard i Singapore och levererades i slutet av 2023. Enligt rederiet är fartygen en större typ av CTV-fartyg (Crew Transfer Vessel) och utmärks av en ökad prestanda, förbättrad komfort för passagerare och besättning samt ökad miljöprestanda med reducerade koldioxidutsläpp, bland annat genom en batteriinstallation.
Får rederiets miljömärkning
Northern Offshore Services har märkt nybyggena med logotypen Green Technology eftersom de är en del i rederiets arbete att minska koldioxidavtrycket i verksamheten och göra flottan grönare.
Fartygen i R-klassen har en större lastkapacitet och är designade för 24-timmars lastoperationer, vilket minskar behovet av att gå tillbaka till hamn. Det sparar både bränsle och tid för kunderna enligt rederiet. De båda fartygen är 32 meter långa och 10 meter breda och har en passagarerarkapacitet på 24 personer.
FAKTA: Runner och Responder
Längd o a: 32 m
Bredd: 10 m
24 platser (förberedda för 32 platser)
Framdäcksyta: 90 m²
Akterdäcksyta: 24 m²
Vy förut: 180 graders sikt