Den grundstötta ropaxfärjan Marco Polo under onsdagen.

Fotograf: Kustbevakningen

Kategori: Haveri

Marco Polo drev av grundet – gick på grund igen

Hårt väder under söndagen gjorde att den grundstötta färjan Marco Polo gled av från grundet utanför Karlshamn och började driva. Därefter fastnade fartyget på ett nytt grund. 

Det var vid 13-tiden på söndagseftermiddagen som den grundstötta ropaxfärjan Marco Polo gled av grundet utanför Karlshamn. Fartyget började driva västerut mot land, vilket inledde en evakuering av de 38 personerna ombord under ledning av Sjöfartsverkets Sjö- och flygräddningscentral JRCC.

Fastnade på nytt grund

Efter att fartyget drivit en knapp sjömil fastnade Marco Polo på grund på nytt. Sjöräddningsinsatsen kunde avslutas senare under eftermiddagen efter att totalt 17 personer evakuerats, övriga 21 beslutades bli kvar ombord.

I samband med den nya grundstötningen uppstod ännu ett oljeutsläpp. Enligt Kustbevakningen kunde det nya utsläppet ses från myndighetens flyg under söndagseftermiddagen, drivandes mot Norje i Pukaviksbukten samt mot Karlshamn.

Under söndagen meddelade Kustbevakningen att 30 kubikmeter olja och oljeavfall hittills tagits upp.

Inlerde tömning av olja

Enligt den senaste uppdateringen från TT-Line från i lördags inleddes en operation för att tömma oljan från den trasiga tanken på Marco Polo till bunkerfartyget Tresfjord under lördagen. Det är oklart hur mycket av det arbetet som hann bli klart innan vädret försämrades på platsen.

I de skadade tankarna ombord på haveristen fanns enligt Kustbevakningen 163 kubikmeter olja, men exakt hur mycket av den oljan som läckt ut är inte fastställt.

Kustbevakningen förstärker

Under måndagen meddelade Kustbevakningen att de resursförstärker i området med flera fartyg och personal för att bekämpa oljeutsläppet till havs. Under morgontimmarna har kombinationsfartyget KBV 034 ensamt tagit upp cirka tre kubikmeter olja. Ytterligare en basplats kommer upprättas i Norje där olja slagit på land.

Det finns ytterligare cirka 300 kubikmeter olja i oskadade tankar ombord på haveristen.

Kustbevakningen har en sambandsperson ombord på fartyget. Dialog pågår enligt myndigheten med andra berörda myndigheter, haveristens försäkringsbolag och kontrakterad bärgningsfirma.