Tyskägda Lehman Timber är belagd med kvarstad i finska Fredrikshamn (Hamina). Orsaken är en juridisk dispyt efter kapningen utanför Somalia tidigare i år. – Det tar aldrig slut, säger Gustav Jakobsen, chef för Rederei Lehmann i Lübeck, till SST. Fartyget har begärts i kvarstad av en rysk lastägare som ägde en del av stål-lasten som lastats i Kina. Eftersom man deklarerade gemensamt haveri, fick den ryske lastägaren stå för skadan själv eftersom han inte hade någon försäkring. Detta vägrade han att göra. – Vi ville inte lossa lasten i St Petersburg och därmed ge upp vårt krav på lasten, säger Gustav Jakobsen. – Därför seglade vi till Fredrikshamn för att lagra lasten, men nu har han fått fartyget i kvarstad och har en garanti på USD 1 miljon, vilket motsvarar vårt krav.Lehman Timber förväntas dock få lämna Fredrikshamn inom de närmaste dagarna sedan kravet tagits över av fartygets försäkringsgivare.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.