Torrdockan i Landskrona hamn fick slagsida medan vägfärjan Neptunus var dockad.
Trafikverket

Landskronavarvets docka har fått slagsida

Flytdockan i Landskrona hamn fick slagsida i natt när Färjerederiets vägfärja Neptunus låg i den.

Relaterade artiklar

Orsaken till att flytdockan fick slagsida är enligt Trafikverket att dockans pumpar inte fungerade på grund av ett strömavbrott. Olyckan sägs ha lett till omfattande skador. Bogserbåtarna Svitzer och Svitzer Bjorn assisterar nu vid dockan för att stötta upp den sida som ligger under vattenytan.

Skadade propellrar

Färjerederiets vd Erik Froste säger till Sjöfartstidningen att Neptunus tycks ha halkat av uppallningen i dockan och landat på dockans nedre sida. 

– Neptunus har legat i flytdockan sedan i slutet av förra veckan. Men något hände natten mellan söndag och måndag och flytdockan fick slagsida. Neptunus gled in i ena innerväggen av flytdockan samt ned på durken. Nu står hon antagligen på propelleraggregatet som naturligtvis fått sig en rejäl smäll och det har kommit in vatten i maskinrummet. Hon har också fått smällar på sidobordet. 

Ingen skadades

Neptunus skulle bara läggas upp för bottenmålning och underhåll. Men nu lär hon bli kvar längre på varvet.

– Jag är väldigt glad för att ingen människa skadades, det är trots allt bara en båt och alla skador går ju att åtgärda. Nu är hon helt och hållet Landskronavarvets ansvar, säger Erik Froste.

OHI:s ansvar

Neptunus trafikerar vanligen rutten Finnsbo–Skår vid Lysekil i Gullmarsfjorden.

Landskronavarvet, eller Oresund Drydocks, tillhör Oresund Heavy Industries som länge planerat en förlängning av torrdockan, så att den blir 250 meter lång och 50 meter bred. 

Sjöfartstidningen har försökt få en kommentar från varvet men alla frågor hänvisas till Oresund Heavy Industries vd Jonas Hansson, som för närvarande inte är nåbar.