Kustbevakningens fartyg KBV 001 Poseidon lämnade under tisdagseftermiddagen Göteborg för en tio dagar lång resa ner mot Medelhavet. Där väntar en tre månader lång operation för rädda liv.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.
Kommentarer
Sten Wärnfeldt
Go’ tur KBV 001 Poseidon !
Ni är Proffs på ett fantastiskt fint fartyg.
Frontex & Italien kommer att imponeras av edra insatser i detta viktiga uppdrag.
Med vänliga hälsningar Sten
Anonymous
Proffs till sjöss har även behörigheter enligt STCW.
Trött på okunnighet
Om man inte vet vad man pratar om kan man vara tyst alla befattningar som kräver en behörighet har en sådan inklusive rätt läkarintyg. Och allt som hör därtill. Dom flesta i maskin är civila med rätt behörigheter. Bara för att en person jobbar i kustbevakningen betyder inte det att dom har varit där hela sitt arbetsliv.
Anonymous
Dom flesta? Samtliga ska väl vara behöriga. Jag blir så trött på dessa infantila bortförklaringar. KBV följer inte STCW och detta är rent ut sagt bedrövligt!
Anonymous
Tullare som åker båt ! Behörighet ?
Adam Bergman
Hej Anonym,
Enligt Dan Thorell på Kustbevakningen har alla ombord rätt behörigheter för den typ av operationer som Kustbevakningen genomför.
Anonymous
Kanske ”rätt behörighet” enligt KBV’s eget behörighetssystem, men inte enligt STCW. Detta är ytterst beklagligt för en myndighet som tar på sig uppgiften att kontrollera andras behörigheter.
varanen
Peo (befälhavaren) är sjökapten det vet jag för vi gick i samma klass!
Sven
Resterade har väll klass 6?
Kapten Haddock
Varför har de inte högre behörigheter? Skulle öka trovärdigheten men man är väldigt glada för tjänsteår på KBV.
Sedan är det inte särskilt svårt att bli sjökapten heller!
Anonymous
Då kanske polisen borde ha CE så dom blir trovärdiga ??
Det finns väl ingen anledning att kräva högre behörigheter än vad som behövs för att framföra fartyget man arbetar på.
Anonymous
Polisen kör dock inte omkring i en tung lastbil med släp i sin dagliga tjänsteutövning.
Anonymous
Nej och de är ju inte majoriteten av tullare som är befäl på större tonnage än vad dom klarar med en klass 6
Kapten Haddock
Det är viktigt att visa upp en kvalificerad besättning vid utlandsmission. Motsvarande tre eller fyra års högskolestudier är ett minimum – t.ex. sjökapten/sjöingenjör eller motsvarande utbildning i Marinen (+Kalmar). Varför vill KBV spela i gärdsgårdsserien?
God insikt i Sveriges myndigheter
Hmm, mig veterligen kör inte Tullverkets personal båt alls. Däremot kör Kustbevakningens personal båt.
Det är rätt kul hur okunskapen om de civila myndigheterna fungerar:
Tullverket är ansvarigt för skyddet av rikets gränser mot olagligt införande av produkter.
Kustbevakningen övervakar och kontrollerar sjötrafiken och fisket, värnar miljön och hjälper människor till sjöss längs Sveriges kust samt i Mälaren och Vänern.
Gränspolisen utför inre utlänningskontroller, inresekontroller och spaning mot efterlysta utlänningar. Systematisk kontroll av inresande och utresande för resande till/från platser utanför Schengenområdet, t.ex Arlanda och Landvetter.
Sjöpolisen är poliser som i båtar ingriper mot brott till sjöss. Sjöpolisen deltar även i räddningsinsatser vid olyckor på sjön. Exempel på brott som Sjöpolisen ingriper vid är till exempel sjöfylleri och hastighetsöverträdelser.
Många gånger kan dessa myndigheter samverka, men tullen kör inte båt!
Anonymous
Nu är de ju inte just så att tullen har fartyg det förstår nog de flesta, men från den tiden då kustbevakningen och tullen inte var olika myndigheter så är det fortfarande så att kustbevakare kallas för tullare
Anonymous
1988 blev Kustbevakningen en egen civil statlig myndighet under Försvarsdepartementet. Regeringen ville med detta renodla den civila verksamheten till sjöss samt skapa större samverkan mellan myndigheter med ansvar och uppgifter till sjöss.
I dag är Kustbevakningen en myndighet som övervakar, räddar och hjälper till sjöss och som har ett nära samarbete med flera myndigheter bland annat Polisen och Tullverket.
I takt med ett växande EU och en ökande sjötrafik kommer nya utmaningar för Kustbevakningens personal. Framtidens kustbevakare kommer att möta ett mångkulturellt samhälle och arbetet för havsmiljön och säkerheten till sjöss kommer att kräva allt fler gemensamma internationella insatser.
Kapten Haddock
Är det inte skillnad på ett CE-körkort och ett sjökaptensbrev?
Anonymous
Har han seglat ihop tiden med dej med? Examen och behörigheten är 2 olika saker.
Anonymous
Kan någon tala om va detta kosta svenska staten ??
Adam Bergman
Hej Anonym,
Enligt Mattias Lindholm på Kustbevakningen finns det idag inga exakta siffror på vad det hela kommer kosta. Men enligt honom kommer Frontex ersätta alla extrakostnader som tillkommer i samband med operationen – till exempel bränslekostnader och traktamenten.
Den slutliga kostnaden kan redovisas först efter operationen är slutförd och påverkas så klart av vilka typer av insatser som KBV 001 blir inblandade i.
Anonymous
14 dagars pass och 1-2 system? Där kan man spara in en besättning direkt. Varför har de inte 4 veckors pass och 1-1?
Anonymous
Eller varför är dom inte livegna med obegränsad arbetstid tills dom dör? Obs ironi!
Nu hoppas jag att jag slipper bli inblandad men om jag skulle ligga där med enda uppgift att plocka upp mer eller mindre medtagna nödställda och säkert en och annan döing också så hade jag med krävt minns lika bra villkor som tex i Norsk offshore. Varför skulle statens män och kvinnor ha det sämre än andra?
GUDLEIF HALLONSTEN
Sjökaptensexamen och Sjökaptensbrev är inte samma sak….!
Anonymous
Vad står det i regeringsbrevet att kustbevakningen skall kontrollera Medelhavets kuster och fartyg ? Ygerman ,lär vara jurist, så fråga honom.
Adam Bergman
Hej Anonym,
Enligt Inrikesministern är detta en mycket speciell situation och Sverige har fått en förfrågan från Frontex om att bistå. Och Regeringen har tagit ett särskilt beslut om att svara på förfrågan. Kustbevakningen har undersökt om de har möjlighet att avvara ett fartyg. Då har de tagit ”rimlig hänsyn till det nationella behovet”, som de uttrycker det, och det har visat sig att de har möjlighet att avvara ett fartyg.
Eventuellt kommer också flygplan skickas ner igen, då tidigast i början av nästa år.
Anonymous
Och därmed har skattebetalarna även fått kvitto på att KBV har betydligt mera resurser än vad de behöver. Detta tål att tänka på när KBV kräver mera fartyg och ökade anslag.
Anonym
Har kbv för stora resurser eftersom man kan avvara ett sådant viktigt fartyg i de svenska farvattnen?
Adam Bergman
Hej Anonym,
Enligt Kustbevakningen har de tagit ”rimlig hänsyn till det nationella behovet” och kommit fram till att de kan avvara ett av sina fartyg för att bistå Frontex att hjälpa flyktingar i nöd.
Berne
då skulle man sparat skattebetalarna 400 mkr och endast byggt två sådana fartyg om man ”rimligen klara det nationella behovet”… två flygplan hade också räckt för det nationella behovet. till Frontex uppdrag finns det resurser på spotmarknaden.
Anonymous
Vad spelar det för roll vad de har för behörigheter och kapacitet. Det är väl bra att båten gör nytta? Sedan om de kör 1:1 eller 1:2 spelar väl ingen roll, Oljearbetare på rigg klarar ju inte heller av att arbeta mer än 1:2.
Jonas
Bra skrivet!
Om dom som tycker dom är så jävla tuffa i Nordsjön inte klarar mer än 1:2 så varför skulle andra behöva nöja sig med sämre?
Är själv inte inblandad i nått av det men tycker inte om skitsnacket som florerar kraftigt här.
Marcus Bengtsson
Det är bara i Norge man kör 1:2, i brittisk sektor kör man 1:1. Så det är inte en fråga om vad man orkar utan vad man lyckas förhandla till sig.
Anonymous
Ja där ser du. Om KBV personalen förhandlat sig till 1:2 så är det väl bara till att gratulera.
Anonymous
Naturligtvis är det bra om man kan samarbeta och dela på arbetet, länder emellan.
Johan Rindmyr
Bra initiativ och nyttigt för besättningen ombord. Lycka till!
John
I Norge anlitar staten privata aktörer till flyktingsituationen i medelhavet. Det blir M/V Siem Pilot som får uppdraget. Det vore kanske en bra tanke att stödja den svenska civila sjöfarten istället eftersom den redan lever en tynande tillvaro..
Anonymous
Visst, flagga ut KBV 001 till Gibraltar och bemanna henne med kineser!
Inte vet jag hur det gynnar svensk sjöfart men roligt verkar det. Eller?
Anonymous
Bra förslag! Kineserna har även sina behörigheter i ordning.
Anonymous
Det finns inte så många svenska civila fartyg som har den kapaciteten som Siem Pilot har. Finns det ens något svenskt fartyg med rescue klass?
Anonymous
Varför svenskt fartyg?
Anonymous
Läs första inlägget så förstår du svaren under…
Lars Andersson
I Luleå ligger statens isbrytare och väntar på is, dom kan inte plocka upp 10.000 ton olja från utsläpp i havet som är såå kritiskt. Kustbevakningens uppdrag verkar mer handla om politik än smart resursnyttjande. Avlösningssystemet för uppdraget borde med fördel införas på verksamheten i hemmahamn/farvatten, med omförhandlade arbetstidsavtal.
Anonymous
Ny skall VI se var alla dom 1000 tals per dygn finns. 1 månad 30 000 döda. 1 pråm på släpp av model större kanske behövs. Behövs ingen avlösning av besättningen på flera månader. Vänte kaj finns där nere också. och maten är det inget fel på i Italien. Men för dyr proviant blir ni säkert blåsta på. Som vanligt ett antiklimax är det mest troliga. Dvs militär insats KBV håll er borta. men även handels fartyg kan få problem i medelhavet så glöm inte att hjälpa till.
Anonymous
Råolje Tank fartyg i sjönöd på västkusten. KBV 001 svara var är ni!!!
Anonymous
Just nu 34 kommentarer. Jag har skrivit två som inte kommit med. Det är alltid så när man ifrågasätter det vettiga i politikens speciella område. Allt går att kommentera utom en situation.
Så hur många kommentarer har inte publicerats här, fast de inte varit rasistiska eller på annat sätt brutit mot reglerna?
Adam Bergman
Hej Anonym,
Ja just inlägg om Kustbevakningen, och saker som berör flyktingfrågor, brukar generera väldigt många kommentarer här på siten.
Tyvärr tvingas vi moderera bort många inlägg. Inte bara de som är rasistiska utan vi väljer också att ta bort inlägg som till exempel är osakliga eller innehåller påhopp.
Tyvärr kan jag inte säga vilka av dina inlägg som vi inte publicerat då du väljer att vara anonym.
Skriv de gärna igen, men läs våra regler innan publicering: http://www.sjofartstidningen.se/om-oss/regler-for-kommentering/
Douglas Persson
Jag har följ kbv 001 hela vägen från Göteborg och genom Gibraltar sundet och ytterligare en bra bit längs Spaniens kust, men nu har båten vänt om är tillbaka har man möjligtvis något haveri ombord eller är uppdraget återkallat
Adam Bergman
Hej Douglas,
Så vitt jag kan uttyda av AIS-data så är hon nu i Medelhavet, några mil utanför Algeriets kust väster om Alger – http://www.marinetraffic.com/en/ais/home/oldshipid:327374/oldmmsi:266286000/olddate:lastknown/_:71cd9e972606914c68a560475a7425bf#
Dessutom skickade Kustbevakningen ett pressmeddelande för några dagar sedan där de meddelade att fartyget passerade Gibraltar sent på tisdagskvällen. Så än så länge verkar allt flyta på som det ska.
Anonymous
En fin insats ! föredömligt ! sänd ditt bröd över vattnet och du skall få det åter !
Artikeln är stängd för fler kommentarer