DCIM101MEDIADJI_0208.JPG

Fotograf: Stena

Kategori: Miljö

Jubileum för Stena Gemanicas metanoldrift

Fem år har nu gått sedan Stena Germanica började drivas på metanol, ett samarbete mellan Stena, Wärtsilä och Methanex Corporation.

Det var i början av 2015 som Stena Germanica byggdes om för metanoldrift på Remontowavarvet i Gdansk i Polen. På den 240 meter långa färjan, med en kapacitet för 1.500 passagerare och 300 bilar, har huvudmaskinerna från Wärtsilä konverterats för att köras på såväl metanol som marin gasolja (MGO). I slutet av mars 2015 inledde färjan världens första metanoldrivna seglingar på linjen Göteborg–Kiel.

Uppfyller IMO2020

– Att vara ägare till världens första fartyg med metanolbränsle representerade ett stort steg på vår resa för att bli ledande inom hållbar sjöfart och är en prestation som vi är mycket glada över. Projektet tog form tack vare ett utmärkt samarbete mellan Methanex och Wärtsilä och många områden inom Stena, säger Carl-Johan Hagman, chef för Shipping & Ferries på Stena AB, i ett uttalande med anledning av femårsjubileet.

Enligt ett pressmeddelande från Stena så uppfyller metanol som fartygsbränsle IMO:s globala svavelregler genom att bland annat minska utsläppen av svaveloxider med cirka 99 procent.

Samarbete

Stena Germanicas konvertering var ett samarbete mellan den kanadensiska metanolproducenten Methanex Corporation, Stena Line, Wärtsilä, Göteborgs hamn och Kiels hamn. Projektet samfinansierades av Europeiska unionen och klassificeringen av metanolomvandlingen genomfördes av Lloyd’s Register. Under de fem år som gått sedan lanseringen har marknaden för metanoldrivna fartyg fortsatt att växa.