Hybridfärja till Kvarken

Styrelsen för Kvarken Link har ingår intentionsavtal (letter of Intent) med varvet Rauma Marine Constructions Oy (RMC) i Raumo om byggnation av en ny färja för leden Umeå–Vasa.

Relaterade artiklar

Beslutet fattades efter en offentlig EU-upphandling som inleddes den 2 juni 2018. I ett pressmeddelande kommenterar ordföranden i Kvarken Link Ab, Vasas stadsdirektör Tomas Häyry, avtalet så här: 

– Jag vill uttrycka min tillfredsställelse och framföra ett varmt tack till alla de som i olika roller fört projektet framåt. Från styrelsens sida vill vi meddela ett stort tack till alla som medverkat för att få fram en lösning till gagn för de framtida relationerna mellan Österbotten och Västerbotten och för vårt näringsliv.

Högsta isklass

Det nybygge som man avser beställa får två lastdäck med 1.500 filmeters kapacitet. Passagerarkapaciteten blir 800. Fartyget får isklass IA Super.

Maskineriet blir av hybridtyp med dual fuel-huvudmaskiner som använder flytande naturgas/biogas eller diesel med katalytisk avgasrening i kombination med batteridrift. Vidare utrustas färjan med propelleraggregat eller poddar för framdrift.

Fartyget ska levereras senast den 30 april 2021 och ordern är värd cirka 120 miljoner euro.

Snart formellt kontrakt

Slutgiltigt kontrakt väntas bli tecknat i början av 2019, uppger RMC i ett pressmeddelande.

– RMC vann den offentliga upphandlingen tack vare vår expertis och vårt tekniska kunnande. RMC specialicerar sig på design och konstruktion av bil- och passagerarfärjor. Vi är därför både nöjda och stolta över att vår kompetens inom detta område uppmärksammas. Vi är också mycket tacksamma över det förtroende som kunden visar RMC, som låter oss bygga denna färja, säger Jyrki Heinimaa, vd för RMC.

RMC levererade i fjol sitt första nybygge, färjan Hammershus, till Molslinjen. I höstas tecknade varvet även intentionsavtal om leverans av en LNG-driven färja till Tallink.