Fler och fler mindre lastfartyg går nu till återvinning i stället för att förnya klassningscertifikaten. Den dåliga marknaden är en förklaring men även att det råder rekordpris på stålskrot. Under de senaste veckorna har ett antal fartyg kommit till upphuggningsfirmorna i Danmark. Vid Fornæs ApS i Grenå ligger det svenska tankfartyget Margita som har seglat i 41 år. Fornæs har också köpt single deckernMonsunen, en veteran från 1965. Man försöker dock att sälja vidare henne utomlands. Detsamma gäller för den norskägda Tevla från 1968, byggd i Trondheim. Vidare har den tidigare tyskägda Rosethorn också kommit till Grenå från Cuxhaven, hon bogserades till Danmark av bogserbåten Baltsund. Rosethorn har legat upplagd i några månader i Cuxhaven med skador på motorn. Ägaren valde mellan att reparera fartyget eller sälja henne i befintligt skick.Nørresundby Rederi A/S har sålt pallastaren Livarden till Smedegaarden i Esbjerg. Det höga priset på stålskrot återspeglas i försäljningspriset på DKK 3,5 miljoner, vilket är ungefär samma pris som då fartyget köptes 1993.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.