Det börjar bli, om inte trångt, så åtminstone allt vanligare med handelsfartyg i Nordostpassagen. Finska Neste Oil har skickat två tankfartyg via rutten norr om Ryssland under det tidsfönster när det är möjligt med en passage för isförstärkta fartyg med assistans av atomisbrytare. Först ut var 75.000-tonnaren Stena Poseidon med en last till Sydkorea, följt av systerfartyget Palva som seglade till en kinesisk hamn.Resorna tog cirka 20 dagar vardera, ungefär hälften jämfört med den vanliga rutten genom Suezkanalen. Förutom tidsvinsten slapp man därmed också en transit genom piratfarvattnen.Det är inte bara lastfartyg som väljer den norra rutten.I september tog seismikfartyget Polarcus Alima, ägt av Dubai-baserade, Cayman Islands-registerade och Oslo Börs-noterade Polarcus, samma väg på en transitresa från ett operationsområde i Berings Hav till ett nytt i Nya Zeeländska vatten. Därmed sparade hon sju dagar jämfört med en transit genom Panamakanalen och 13 dagar jämfört med en resa genom Suezkanalen, en väg som en del av de större seismikfartygen måste ta.Polarcus opererar en flotta om åtta Seismik-fartyg inklusive nybyggen. Samtliga är av Ulsteins X-Bowdesign. Två byggs i Norge och resten i Dubai.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.