Leveranserna av nybyggen fortsätter att komma på löpande band till AtoB@C Shipping, dotterbolag till finska ESL Shipping. Under fredagen levererades det femte nybygget till rederiet från det indiska varvet Chowgule & Company. Det skriver bolaget i ett pressmeddelande.
Fartyget, som fått namnet Maximar, är det femte av de totalt tolv beställda 5.350 dwt plug-in hybridfartygen där det första, Electramar, levererades för exakt ett år sedan, i december 2023.
– Vi investerar mer än 150 miljoner euro i de här nya fartygen som alla kommer att opereras från Ystad, har Mikki Koskinen, vd för ESL Shipping och styrelseordförande i AtoB@C Shipping, tidigare sagt till Sjöfartstidningen.
Nära halvtid
AtoB@C Shippings nybyggnadsprogram närmar sig halvtid då det sjätte fartyget, Terramar, sjösattes den 3 december och väntas levereras under första kvartalet 2025. Ett fartyg är planerat för leverans varje kvartal fram till hösten 2026.
Som sina systerfartyg som redan är i drift, har Maximar hybridframdrivning och en anslutning till landström. Med en dödvikt på 5.350 och isklass 1A är fartyget designat för en effektiv och hållbar drift året runt i Östersjön och norra Europa, skriver rederiet.
Enligt rederiet möjliggör integreringen av batteriteknologi utsläppsfria och tysta hamnbesök, vilket minskar CO2-utsläppen per lastenhet med nästan 50 procent jämfört med den nuvarande generationens fartyg.
Optimerade för olika lasttyper
Fartygen i serien är optimerade för en mängd olika bulk- och breakbulkprodukter. Genom att överbyggnaden och bryggan är placerade i fören har fartygen ett långt och fritt lastdäck, vilket möjliggör för mer däckslast och längre projektlaster än rederiets nuvarande fartyg.
– Det gör så att vi kan lasta akterut utan att skymma sikten från bryggan. Att det är öppet längst bak i aktern gör att stora projektlaster ska kunna ha ett överhäng där. Fartygets bredd på 16 meter gör att det blir ett väldigt effektivt och stabilt fartyg, säger Frida Rowland, kommersiell direktör på AtoB@C Shipping till Sjöfartstidningen i ett tidigare reportage.