En nyligen publicerad undersökning visar att ett isbrytande lastfartyg av DAS-typ (Double Acting Ship), som går med aktern före i svårare isförhållanden, skulle vara ekonomiskt lönsamt i trafik på Bottenviken. Trots högre byggkostnader än för ett konventionellt lastfartyg skulle det ur samhällsekonomisk synvinkel vara lönsammare att bygga ett lastfartyg som året runt klarar sig utan isbrytarassistans än en ny isbrytare som är i drift endast tre månader om året.Rapporten har tagits fram med tanke på malmtrafiken mellan Brahestad och Luleå, som under normala vintrar binder hela kapaciteten hos en isbrytare från Sverige eller Finland. Direktör Ilmari Aro vid finska sjöfartsverkets avdelning Vintersjöfart säger att man nu börjar undersöka möjligheterna närmare för ett trafikupplägg med ett isbrytande lastfartyg.– Ett alternativ kunde vara någon typ av avtal om att ett sådant fartyg skulle svara för hela isbrytningen på sträckan Brahestad–Luleå, säger Aro till SST.Forskningsrapporten har utförts av Aker Arctic Technology Ltd på uppdrag av Östersjöländernas isbrytarledningars gemensamma forum Baltic Icebreaking Management.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.