Danska Esvagt beställer ett standby/rescue-fartyg, Ulstein SX123-design, från Astilleros Zamakona SA i Bilbao, Spanien. Förutom rena räddningsuppdrag kan fartyget även användas vid oljesanering och för att både bogsera och bärga fartyg.Efter leverans kommer fartyget att sättas in på en tioårig charter för energibolaget Eni som opererar vid Goliat-fältet utanför Finnmarks kust i Norge.– Kontraktet med Esvagt är väldigt goda nyheter. En kund kommer tillbaka och beställer en design som vi har stark tilltro till, säger Tore Ulstein, vd för Ulstein Design & Solutions.Fartyget har en kapacitet för en 40 man stark besättning och 370 nödställda. Fartyget har ett dieselelektriskt maskineri och är 80 meter långt och 17 meter brett.Marschfarten är 17 knop.Kontraktet inkluderar även utrustning från Ulstein.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.