Thomas Hansson, båtman, gör sig redo att ta emot lotsen som ska hämtas från en kemtanker på väg ut från Göteborg.

Fotograf: Klara Johansson

Kategori: Reportage | Kortsjö | Sommarläsning

De löser lotsens logistik

Sjöfartsverkets båtmän bemannar lotsbåtarna som transporterar lotsar till och från fartyg.  

Det är en blåsig försommarfredag och Christer Carlund och Thomas Hansson- har nyss gått på sitt pass. De tar sina flytvästar och går de knappt 100 metrarna från lotsstationen på Tångudden ner till kajen där lotsbåt 745 ligger förtöjd. 

Efter den dagliga maskinkollen gör Christer Carlund loss och styr inåt älven för passets första uppdrag: hämta en kanallots som kommer ner med ett fartyg från Vänern. Det är snabbt avklarat och efter en kajstuds ger vi oss av igen. 

I Göteborg arbetar 18 båtmän. De jobbar i par och är alltid två arbetslag på plats – ett i tjänst och ett i beredskap. För det mesta kör de med samma person.

– Det finns både för- och nackdelar med det. Fördelen är att vi känner varand-ra och vet precis hur den andre kommer att agera i en kritisk situation. Man känner sig trygg. Nackdelen är förstås att det kan bli lite vi och de, säger Christer Carlund. 

  • Christer Carlund på Vinga i Göteborgs hamninlopp. Hit kan lots­båtarna gå mellan uppdragen.

    Fotograf: Klara Johansson

  • De två båtmännen ombord turas om att köra och att ta emot lotsen på däck.

    Fotograf: Klara Johansson

  • Lots och lotselev bordar ett tankfartyg utanför Göteborg.

    Fotograf: Klara Johansson

Han är uppvuxen på Styrsö i Göteborgs skärgård och tänkte tidigt att båtman vore bra yrke. Han sökte sig hit efter några år som matros i Stena Line, och det har han aldrig ångrat. 

– Förutom att arbetskamraterna är väldigt bra så gillar jag frihetskänslan, att vara ute, att få köra mycket båt och att vara ledig i perioder, säger han. 

Människor med vanliga 7-4-jobb är ofta stressade inför semestern, har han noterat. Det är så mycket som ska hända under ledigheten och det måste bli bra. 

– För oss blir det inte alls samma press. På en nioveckorsperiod har jag två veckor ledigt och ett par kortare ledigheter. 

Både lotsbåt och bil

För ett antal år sedan ville Christer Carlund söka sig vidare och utbildade sig inom förnybar energi. Men när han började tänka på arbetstider och att vara på jobbet varje vardag, valde han istället att bli kvar som båtman.

– Vi bor i Funäsdalen och jag åker mycket skidor när jag är ledig. Det här -jobbet passar mig perfekt, säger han. 

Vi går ut för att hämta en lots i höjd med Skandiahamnen. Han har tagit in ett containerfartyg och fick skjuts av Klippans båtmän (som hanterar trossar) i bil till bunkerfartyget som han nu har lotsat ut.

– Annars hade vi fått köra honom med bil mellan fartygen. Vi kör både bil och lotsbåt för att få logistiken att gå ihop, förklarar Thomas Hansson. 

Stationen på Tångudden är sprillans ny. Vid Sjöfartstidningens besök har lotsar och båtmän huserat där i en vecka. Tidigare hade de en mer tillfällig lösning med hotell och barack vid Nya varvet. I de nya lokalerna finns sovhytter, kontor, konferensrum, kök och sällskapsrum. 

Behöver vara på tårna

När lotsen är iland beger vi oss ut igen för att möta kemtankern Johan Essberger som är på utgående från Skarvikshamnen. En lots och en lotselev ska hämtas vid en bordningspunkt utanför Vinga. På vägen ut småpratar de två båtmännen om trädgårdar, jordgubbsodling och tidsödande vattning i försommartorkan. 

– Det kan verka väldigt avslappnat men när det väl gäller så är vi på tårna. Särskilt om det är mycket sjögång eller dimma och en svår bordning. Då taggar man verkligen till, säger Christer Carlund. 

När vi närmar oss kemtankern går Thomas Hansson ut på däck och gör sig redo. Han pekar på fartygets lotslejdare.

– Den där sitter på rätt höjd. Ibland sitter de för lågt och då riskerar vi att dra med oss dem när vi går intill, säger han.

Lotsbåt 745 är ett av tre fartyg stationerade vid Tångudden i Göteborg.

Väntar på Vinga

Med lotsarna ombord går vi till Sjöfartsverkets kaj ute på Vinga i väntan på nästa uppdrag. Bra för besättningen att slippa ligga ute och guppa i onödan, och bra för miljön eftersom det sparar bränsle. 

Lotsbåtarnas marschfart är cirka 18 knop. De har 1 300 hk på maskinerna och 1 200 liter bränsle i två bunkertankar. För att bli båtman krävs som lägst behörighet klass VI. De jobbar i par och turas om att köra och assistera på däck. 

Mängden uppdrag varierar mycket, berättar Christer Carlund. Vissa dagar går i ett och båtmännen hinner knappt iland för att äta. De har en app där lotsplaneringen lägger in uppdragen, men om ett fartyg exempelvis blir försenat får hela pusslet raskt läggas om. 

– Det enda som vi säkert vet i det här jobbet, är att planen kan ändra sig.

Fakta: Båtman på Sjöfartsverket

  • Verksamhet: Lotsbåtarnas båtmän kör lotsar till och från fartygen de ska borda.
  • Antal fartyg: Sjöfartsverket har totalt 72 lotsbåtar på 23 lotsstationer längs den svenska kusten. I Göteborg finns tre båtar.
  • Antal anställda: Totalt i Sverige finns 178 båtmän. 18 av dem finns i Göteborg.
  • Krav: För att bli båtman krävs som lägst behörighet fartygsbefäl klass VI samt maskinbefäl klass VIII.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.