Om kommunfullmäktige i Strömstad fastställer beslutet att öppna färjehamnen för Kystlink kommer Color Line att vidta rättsliga åtgärder i svensk domstol för att få behålla den exklusiva rättern till terminalen. För Kystlink innebär Strömstadsanlöp ett mer effektivt utnyttjande av den inchartrade färjan ”Pride of Telemark”. I dag seglar den mellan Langesund och Hirtshals, men man planerar en triangeltrafik med anlöp i Strömstad dagtid. Styrelsen i Kystlink arbetar nu för att få in mer kapital men utan Strömstadstrafiken kan detta försvåra möjligheterna att övertyga de största aktieägarna – Grenland Industriutvikling (Hydro) och Taubåtkompaniet – om att skjuta till mer pengar. I Strömstad menar bl.a. tekniska nämnden att Color Lines exklusivitetsavtal är i strid med EU:s konkurrensregler.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.