EU-kommissionen har beslutat att de polska produktionsvarven i Szczecin, Gdansk och Gdynia inte behöver betala tillbaka det statliga stödet om privatiseringen genomförs skyndsamt. Granskningen gällde PLN 2,2 miljarder som polska varv fått, först och främst i form av statliga kreditgarantier. Om kreditgarantierna, som aldrig behövdes utbetalas av staten, hade behövt betalas av varven så skulle åtminstone varven i Gdynia och Szczecin gå i konkurs.Enligt nuvarande privatiseringsplaner skall Stocznia Szczecinska Nowa (SSN) privatiseras inom sex månader. Planen är ambitiös, men om processen tar längre tid kan det leda till katastrofala konsekvenser för varvet i Szczecin. Därför har Solidarnosc – en av de fackliga organisationerna på varvet – inlett aktioner för att uppmärksamma regeringen på att den ska hålla tidtabellen och avsluta processen, som ännu inte har inletts, senast i slutet av juni 2007. Aktioner och protester pågår i alla företag i Szczecin-regionen där Solidaritet-facket är aktivt.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.