En amerikansk fackförening anklagar Aker Philadelphia Shipyard för brott mot cabotagereglerna i samband med byggandet av en serie på tio produkttankfartyg för totalt USD 1 miljard. Orsaken skall vara att fartygen byggs i samarbete med sydkoreanska Hyundai Mipo. Alla tio fartygen är avsedda för amerikansk inrikestrafik och omfattas då av cabotagereglerna i Jones Act. Enligt facket är fartygen inte kvalificerade för statligt varvsstöd. Overseas Shipholding Group, OSG, har säkrat charteravtal för sex av de tio fartygen.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.