Elkraft från ABB i nytt sjukhusfartyg

ABB levererar elkraft och framdrivningssystem till den internationella hjälporganisationen Mercy Ships nybygge. 

Relaterade artiklar

Fartyget har arbetsnamnet Atlantic Mercy och ska byggas av China Shipbuilding Industri Corporation i Tianjin Xingang i Kina för leverans under 2017. Se också tidigare artikel om svenska ScanMarines medverkan.

Hög manövrerbarhet

För att garantera en stadig tillgång på el till sjukhuset och den 400 personer starka besättningen och sjukhuspersonalen utrustas fartyget med generatoraggregat från ABB.

Men fartyget behöver också kunna göra snabba, oplanerade anlöp där det kan vara ont om manöverutrymme. Därför levererar ABB också sitt framdrivningssystem Azipod C som sägs ha en hög manöverbarhet och tillförlitlighet. Enligt ABB är det ett avancerat och energisnålt system för just passagerarfartyg.

Stort sjukhus

När Atlantic Mercy sjösätts blir hon med sin bruttodräktighet på 37.000 världens största civila sjukhusfartyg. Hon utrustas med full sjukhusteknik, vårdavdelningar, rehabutrustning och kommer att utöka organisationen Mercy Ships hjälpmöjligheter utefter den afrikanska kusten.

Fartyget får två sjukhusdäck, sex operationssalar som både kan utnyttjas för faktisk sjukvård och för undervisning av lokal sjukvårdspersonal.

Ombord ska också finnas sängar för 109 akutpatienter, 45 icke akuta patienter och 487 besättningsmedlemmar och 277 medicinskt kunniga, som läkare, sjuksköterskor, sjukgymnaster med mera.

Fjärrdiagnostik

Både elgeneratorer och framdrivningen ska stödjas av ett fjärrstyrt system för feldiagnostik samt telefonassistans dygnet runt.

Jim Paterson, Senior Vice President Marine Operations hos Mercy Ships säger att organisationens fartyg finns i områden där el inte alltid är en självklar tillgång och att de därför inte kan räkna med att kunna koppla upp sig mot landström i hamn.

– Våra fartyg måste vara självförsörjande på el. ABB:s system för framdrivning ger oss dessutom möjlighet att lägga till i trånga utrymmen utan att vara beroende av bogserbåtar.

Atlantic Mercy är ritat av finska Deltamarin och byggnationen i Kina övervakas av Stena RoRo.


Lämna en kommentar på "Elkraft från ABB i nytt sjukhusfartyg"

Hittills finns det 9 kommentarer. Samtliga kommentarer granskas i förhand innan publicering.
Läs våra regler för kommentering!

  • Anonym Svara

    ”fjärrstyrt system för feldiagnostik samt telefonassistans dygnet runt” – trist att det inte funkar lika bra som det later.

  • Ett sådant fartyg har det funnits i behov och diskuterats i årtionde, bra att det nu finns finansiärer till ett sådant fartyg.
    Det är klart att fartyget används där katastrofer har förekommit och oftast sker det i områden med angränsat hav till utan tillgänglig hamn. Därför bör fartyget utrustas med mindre båtar för att nå området, men även utrustas med helikopter.
    De drabbade områden saknar oftast både dricksvatten och el. Därför bör fartyget ha extra tillgång till dricksvatten eller kunna producera den från havsvattnet och extra el kapacitet för att leverera el via kablar till land. Sådan situation brukar ta lång tid av hjälpinsatser och fartygen behöver egna stora resurser av energi. Bra projekt, önskar veta mer mera om den.

    • Anonym Svara
      @Giovanni Piacentini:

      Nu behöver inte området nödvändigtvis ha drabbats av katastrofer för att de ska åka till ett ställe utan de handlar om U-länder i största allmänhet och de är ett sjukhus fast på vatten som kan köra till annat ställe så de lär nog inte försörja de aktuella byn med ström.

  • Rickard Svara

    Ja, ”kraftverk ombord” kan tyckas vara lustigt, men har man arbetat ombord i dessa fartyg, så försår man också att detta inte alltid är en självklarhet. När jag var ombord som 3:e stm i ett annat av hjälpfartygen i slutet på 90-talet hade vi fortfarande ingen autopilot installerad, således handstyrning dygnet runt på sjöresorna. Handjagade livbåtsdävertar, omkastbar maskin, bell-book, astronomisk deviation av kompassen, bommar för lasthanteringen, likströmsgeneratorer o s v. Men, det handlade inte om effektivitet, utan om att träna unga människor inför missionsarbete. Att lära sig att mission handlar om hårt arbete först och främst, och äventyr i andra hand. Sedan skadar det ju inte om man effektiviserar en aning…

  • FF Svara

    Hoppas dom kommer ihåg att utrusta med landstignings fartygs kapacitet. Alla platser har inte kajer eller så är dom borta efter någon katastrof. För den skall nog inte användas primärt i något iland.

  • E Svara

    Ja precis, måste blivit något galet, oavsett kul att ABB och Stena RO-RO verkar vara på framkant!

    • Marianne Ovesen Svara
      @E:

      Ja lite galet blev det allt. Översättningen av engelskans Power Plant i pressmeddelandet gick för snabbt. Mvh Marianne Ovesen

  • kanske inte Svara

    Fint att dom far eget kraftverk ombord, det ar ju nytt I branchen medans vi andra har fotogenlampor och gasspis……..

  • E.L Svara

    Eget kraftverk ombord…. Ojda, och jag som trodde varje fartyg hade just detta.