Isbrytaren på bilden har ingenting med händelsen att göra.
Sjöfartsverket

Tystades ner efter trakasserier

Elsa Hatz Grandin tvingades skriva på en tystnadsförbindelse efter att hon utsatts för sexuella trakasserier ombord på en isbrytare.

Relaterade artiklar

I början av augusti arbetade Elsa Hatz Grandin, utbildad sjökapten, ombord på en av Sjöfartsverkets isbrytare som lättmatros.

– Det var min första vecka ombord. Jag hade kämpat länge för att få in en fot på isbrytarna och hade sett en framtid för mig där, berättar hon för Norrköpings Tidningar (NT).

Hotades med att förlora jobbet

Under en kväll utsattes hon för grova sexuella trakasserier av en överstyrman. Dessutom försökte han tvinga med henne in i sin hytt och hotade med att hon skulle förlora jobbet om hon inte gjorde som han sa.

– Han säger att han ska slänga mig av båten om jag inte följer med till hans hytt och lämnar pissprov. Han säger att jag inte har något jobb kvar om jag inte gör det, säger hon till NT.

Den kvällen kan hon inte sova mer.

Möte med bara överordnade

Efteråt mår hon väldigt dåligt och tar till slut kontakt med sin befälhavare. Efter ett tag kopplas både Sjöfartsverket och Viking Supply Ships, som benannar isbrytarna, in. Det slutar med ett möte mellan Elsa Hatz Grandin, befälhavaren och överstyrmannen.

– Där sitter jag som är i beroendeställning till de två cheferna och är helt förstörd. Jag vet inte riktigt vad jag skriver på, men befälhavaren säger tydligt: Jag har tagit reda på att det är så här man ska göra i sådana här situationer.

Mötet slutar med att hon skriver på en tystnadsförbindelse och alla lovar att inte prata om det som hände. Befälhavaren skickar även ett mail till en chef på Sjöfartsverket och en chef på Viking Supply Ships om mötet. I mailet, som NT tagit del av, menar befälhavaren att händelsen är "utredd och avslutad" och att alla känner sig bekväma efter samtalet. Men samtidigt ber han också mottagarna radera mailet efter att de läst det.

Raderade mailet

Mailet som befälhavaren skickade ut kom till en hög chef på Sjöfartsverket. De är en myndighet och är skyldiga att diarieföra all inkommande korrespondens. Men i detta fall raderade ändå chefen mailet.

Enligt NT erkänner Sjöfartsverket att ärendet hanterats illa men att de är i ständig kontakt med Viking Supply Ships och väntar på deras utredning.

”En sak har alltid två sidor”

Viking Supply Ships vd Trond Myklebust menar dock att händelsen är utredd men att ord står mot ord.

– Vi har gjort en utredning och har pratat med alla involverade, säger han till NT.

– Men jag vill betona att en sak alltid har två sidor. Den utsatta och den anklagade. Vi sitter emellan och vi ska vara opartiska.

Lämnar sjöfarten bakom sig

Men Elsa Hatz Grandin känner sig fortfarande obekväm och väljer nu att lämna sjöfarten bakom sig, trots sin fyraåriga utbildning.

– Jag kan inte jobba ombord igen. Fartygen är inte bara vår arbetsplats utan vi bor där också. Det blir ohållbart när det förekommer sexuella trakasserier. Synen på kvinnor till sjöss är som att hoppa tillbaka hundra år i tiden och att chefer inte kan hantera det står jag inte ut med, säger hon till NT.