Kategori: Skeppsbyggnad | Ekonomi | RoRo

Stora tekniska problem på Scandlinesfärjor

P+S Werften har stora tekniska problem med de två färjor under byggnation för Scandlines. Färjorna har för stor vikt i förhållande till den planerade vikten och det innebär försämrad bränsleekonomi.Dessutom kommer de två färjorna närmare gränsen för det maximala djupgåendet för anlöp i Gedser hamn, där vattendjupet är begränsat. Allt som allt visar en oberoende undersökning på att den första färjan Berlin (nybyggnad nr. 502), har en extravikt runt 745 ton. Det är långt mer än det varvets tidigare ledning presenterade för Scandlines tidigare i år. Den extra vikten ombord beror på användning av tyngre isolering och tjockare stål än planerat. Det finns ännu inget datum för leverans.Varvet har begärts i konkurs och man arbetar nu med en rekonstruktionsplan. Färjan Berlin är till cirka 80 procent klar, medan motsvarande siffra för Copenhagen är 65 procent. Leveransförseningarna har inneburit de nuvarande Scandlinesfärjorna Prins Joachim och Kronprins Frederik har fått fortsätta på överfarten mellan Gedser och Rostock.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.