Stena Voyager nylevererad, under ett besök i Göteborg den 30 juni 1996.
Anders Rydberg

Stena-katamaran till återvinning

Det som på sin tid betraktades som framtidens färjekoncept föll på höga bunkerpriser och ett av fartygen går nu till återvinning.

Relaterade artiklar

När Stena Line introducerade sitt nya högfartskoncept HSS (High Speed Service) år 1996 inleddes en ny era inom färjetrafik med snabba katamaraner som dessutom var komfortabla och kunde lasta stora fordon. Inkommande torsdag, endast 17 år senare, inleds transporten av Stena Lines högfartsfärja Stena Voyager till Landskrona där hon ska återvinnas.

Stena Voyager var den andra av tre högfartsfärjor av en typ som Stena Line kallade HSS 1500, byggda av Finnyards i Raumo. Hon levererades 1996 och har huvudsakligen gått i trafik mellan Stranraer i Skottland och Belfast i Nordirland.

Upplagd sedan 2011

Hösten 2011 togs Stena Voyager och två konventionella färjor ur trafik på linjen Stranraer–Belfast och därefter har Stena Voyager legat upplagd i Belfast. De tre färjorna ersattes av Stena Superfast VII och Stena Superfast VIII, samtidigt som trafiken flyttades från Stranraer till den närbelägna nya hamnen Loch Ryan Port i Cairnryan. Stena Line har en längre tid försökt sälja den gasturbindrivna katamaranen utan att lyckas. Nu återstår inget annat än återvinning.

– Det är Stena Recycling som tar hand om fartyget och kommer att återvinna henne, säger Joakim Kenndal, kommunikationsdirektör på Stena Line, till Sjöfartstidningen.

– De är dyra att köra och därför är det väldigt svårt att sälja henne också. Det tycks vara ett begränsat intresse framför allt för att det blir dyrt med dagens oljepriser, berättar han vidare.

Andra av tre

Av Stena Voyagers systerfartyg finns fortfarande ett kvar i Stena Lines trafik. Det är seriens första fartyg Stena Explorer, som fortfarande går i trafik på den centrala korridoren mellan Dun Laoghaire i Irland och Holyhead i Wales.

Den tredje HSS 1500, Stena Discovery, som trafikerade linjen Harwich–Hoek van Holland såldes 2009 till Venezuela.

Stena Carisma, som är av den mindre typen HSS 900 och byggdes i Norge, går fortfarande i trafik mellan Göteborg och Frederikshavn.

 


Lämna en kommentar på "Stena-katamaran till återvinning "

Hittills finns det 1 kommentar. Samtliga kommentarer granskas i förhand innan publicering.
Läs våra regler för kommentering!

  • Johan Svara

    Kanske blir samma med deras metanolsatsning? Det är kul att göra eget men inte alltid smart.