Fotograf: Wikimedia Commons/Arkiv

Kategori: Miljö | Politik

Sjöfarten kan tvingas bekosta klimatfond

Världens ledare har denna vecka samlats i Paris på klimatmötet COP21 för att förhandla fram ett nytt klimatavtal. Ett avtal som kan komma att spela stor roll för sjöfarten.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Kommentarer

  • Anonymous

    25 dollar per ton CO2 motsvarar ca 8 dollar per ton bränsle. Givet den variation som finns på bunkerpriser så kan man inte säga att 8 dollar per ton innebär en stor kostnadsökning.

    • Anonymous

      Henrik i inlägget ovan har räknat rätt, du har satt siffrorna fel. 1 ton bunker genererar cirka 3.1 ton CO2.

  • Henrik Swahn

    Ett ton bränsle genererar ungefär tre ton koldioxid. Om priset per ton koldioxid skulle vara 25 US dollar blir således kostnaden 75 dollar per ton bränsle.

  • Mattias

    Transporter står för 14% av de globala CO2 utsläppen och sjöfartens del är ca 25%. Frågan är inte om sjöfarten har råd. Frågan är om sjöfarten tar sitt ansvar?

  • Jörgen

    Sjöfarten tar inga kostnadsökningar. Kunderna som använder sjöfart och i förlängningen deras kunder gör det däremot.
    Frågan man ska ställa sig som konsument är om man är beredd på att betala mer för varor i affären. Gör man det så är ju allt frid och fröjd.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.