Kustbevakningen kan komma att behöva göra sig av med flera fartyg.
Kustbevakningen

Kustbevakningen kan sparka 150 personer

Kustbevakningen fick inget besked om ökade anslag i regeringens vårpropp. Nu förbereder sig myndigheten för ett massvarsel.

Relaterade artiklar

− Det är olyckligt att vi inte får något besked ännu om vår långsiktiga budget. Men vi fortsätter att arbeta för att vi ska få ökade anslag enligt våra äskanden i höstens budgetproposition och hoppas att vi ska slippa gå till uppsägningar vid årsskiftet, säger Kustbevakningens generaldirektör Judith Melin.

Enligt Kustbevakningen krävs det neddragningar på 133 miljoner för att få ekonomin i balans om myndigheten inte tillförs mer pengar i höstpropositionen, vilket kräver stora ingrepp i verksamheten. Enligt Kustbevakningen kommer omfattningen av varslen att ligga kring de nivåer som beskrivs i Kustbevakningens budgetunderlag för 2015-2017.

760 anställda idag

Enligt budgetunderlaget berörs lednings- och stödfunktioner i Karlskrona, Nyköping, Göteborg, Stockholm och Härnösand samt befattningar inom den lokala organisationen. Av dagens 760 anställda kan 20 procent komma att sägas upp, således över 150 personer.

Till detta ska läggas att Kustbevakningen kommer att behöva göra sig av med kombinations, miljöskydds- och övervakningsfartyg samt eventuellt även flygplan. Dessutom måste antalet kuststationer reduceras från dagens 25 till runt 15.

Närvaron till sjöss minskar radikalt

En besparing på 133 miljoner innebär också bland annat att närvaron och övervakningen till sjöss minskar med 30-40 procent, sjötrafikövervakningen med 30 procent och gränskontrollverksamheten med 30-40 procent.

− Min förhoppning är att Kustbevakningen får fortsätta vara den effektiva resurs för samhället som vi är idag. Den här verksamheten har byggts upp under lång tid, och att montera ned den får stora konsekvenser för säkerhet och miljö till sjöss. Måste vi gå till uppsägningar tappar vi dyrbar kompetens som tagit långt tid att bygga upp igen, säger Judith Melin.


Lämna en kommentar på "Kustbevakningen kan sparka 150 personer"

Hittills finns det 76 kommentarer. Samtliga kommentarer granskas i förhand innan publicering.
Läs våra regler för kommentering!

  • Vet försvarsministern om det här ?
    Vet de andra partierna om det här ?
    Varför hör vi inga protester ?
    Thomas Berg

  • Anonym Svara

    Dom kallas väl inte för ”Törnrosa-divisionen för inte.
    Och huvudkontoret: Snövit och dom sex dvärgarna.
    Kloker är inte med .

  • Lars Askenvik Svara

    Till alla dessa med en knepig föreställning om svenska KBV
    Jag har jobbat i 38 år i KBV så jag tror att jag vet bättre än ex.vis sjöman person m.fl. som jag under mina 38 år på olika platser i Sverige aldrig träffat än mindre arbetat tillsamman med.

    1:”Flickor i shorts” är anställda sjökaptener(med erfarenhet utifrån) till 90%
    Du skulle behöva bli”packeterad” av några av dem utan både pistol pepparspray.Flickorna i shorts–Du vet ju inget!
    2:KBV:s ais har ett läge som heter tyst-du har ingen aning om var de är,men de läser andra.
    3; Outbildad personal-de har samma nautiska kompetens som Du har(om Du är befäl i handelsflottan – vilket jag starkt betvivlar)
    Du är välkommen ut och borda en polsk trålare i 18m/sek gärna nattetid i snöglopp.
    Mera- revolver har vi aldrig haft.vi har pistoler. Revolver har trummagasin.
    KBV sorterar för övrigt under samma lagar som polisen vad det gäller att bruka vapen skarpt.
    Var glad Du att det finns någon som patrullerar Sveriges yttre gräns och med det hävdar Sveriges rätt till dessa vattenområden. Kom ihåg gränsdispyten öster om Gotland?-och nu Putin !?

    .

    • Anonym Svara
      @Lars Askenvik:

      Så du menar att Kustbevakningen inte kan effektiviseras mer? Allt är perfekt?

    • @Anonym:

      Så du menar att all ”effektivisering” är av godo? Jobbar du på landbacken eller vad är det för . på dig?

    • @Lars Askenvik:

      Nautisk kompetens är inte samma sak som behörighet och behörighet saknas dessvärre av många inom KBV. Handelsflottan är lyckligtvis tvingade att följa STCW.

  • Trötter Svara

    001 serien har inte 3 fulla besättningar om du är insider borde du veta det Insider.
    De har 2 fulla besättningar och ev en 3e maskinbesättning som kör underhåll på fartygen till kaj när folk är hemma på ledig.

  • Sven Eriksson Svara

    Äntligen dags att spara på Sveriges onödigaste myndighet!!

  • Anonym Svara

    blinda leder blinda. give anyone species to much rope and they fuck it up.

  • Anonym Svara

    OBS
    Det är inte högre traktamenten som gör att KBV i huvudsak bara jobbar fredag till söndag, det är arbetstidsavtalen som sedan årtionden optimerats föratt ge största möjliga utväxling i form av fridagar. En ”klammerpatrull” fredag – söndag motsvarar nästan två veckors arbetstid för en vanlig ”civil” 40 timmarsvecka. Två helgutflykter innebär att nästan hela månadsjobbet är gjort!Precis som ”Realist” observerat innebär detta att vissa stationer nästan enbart går ut under helger. Detta är kraftigt kontraproduktivt då all verksamhet att övervaka i skärgårdar och längst kusterna minskar kraftigt under helgerna med undantag för ca 8 sommarveckor. Under dessa sommarveckor då det kanske finns anledning att prioritera helgbevakning avtar KVB:s verksamhet ytterligare pga sommarsemestrar!

    Dessutom har man satt i system att patrullera med de stora miljö (beredskaps) fartygen med 10 mans besättning istället för med bevakningsbåtarna som gör samma jobb med 4 man.

    SLUTSATS; Med en enkel omprioritering kan KBV öka den s.k. närvaron till sjöss utan tillskott av pengar. Det skulle troligen tom gå att minska anslagen om patrullering utförs strikt enligt operativa krav isf med hänsyn till optimering av personalens fritid.
    Tyvärr blir då säkert 200 personer övertaliga men med den utbildning många yngre KBV anställda fått kan de flesta lämpligen överföras till polisen vilket skulle ge en avsevärt ökning av samhällsnyttan.
    ”Insider”

    • Nisse Svara
      @Anonym:

      Det är inte bara KBV som har orimliga arbetstidsavtal, utan de är också väldigt vanliga inom till exempel sjukvården. Men detta kan man knappast lasta KBV för, utan det är en sjuka från den svenska avtalsrörelsen.

    • Anonym Svara
      @Nisse:

      Jo, det kan sannerligen KBV lastas för, på arbetsgivarsidan när Tull/Kust förhandlar sitter i stort sett bara uppmönstrade kollegor.

      Resultat:
      KBV 001 – 003 har vardera tre besättningar. Detta räcker till att bemanna fartygen ca 20 dagar per månad. Målsättningen var 26 dagar. Det innebär att varje besättningsman tjänstgör ca 7 dagar / månad.

      Tyskland har två motsvarande fartyg med civilbemanning; BALTIC o NORDIC, varav BALTIC som opererar i Östersjön dock är betydligt mindre. Dessa fartyg är i drift 24/7/365 med vardera två besättningar.
      ”Insider”

    • Nära anhörig... Svara
      @Anonym:

      Mycket ”fakta” fel smyger sig in här och där, men faktum är att 001-003 har två besättningar var och två av fartygen ska enligt ett krav från försvarsdepartementet alltid vara bemannade. En normal helg fredag till måndag gör en kustbevakare mellan 40 och 48 timmars arbetstid vilket man kan jämföra med avtalsarbetstiden på 35 tim/vecka.

    • Anonym Svara
      @Nära anhörig...:

      En enkel fråga:
      Hur många dagar tjänstgör Din anhörige per år?
      alt.
      Hur många timmars närvaro på arbetsplatsen har Din anhörige per år?

    • Nära anhörig... Svara
      @Anonym:

      Den här månaden (april) 13 dagar. Är rätt så normalt utom i semestertider.

  • Fredrik Svara

    På den här sidan förkommer nog bland dom mest patetiska och okunniga kommentarer man har skådat håller med föregående inlägg allt är tydligen kass inte konstigt att den svenska s.k handelsflottan försvinner med den här typen av folk. Nej jag varken jobbar inom eller med KBV, men har jobbat i handelsflottan där jag tack och lov har kommit ifrån.

  • Nykter och sund. Svara

    Tack Kustbevakning för att Ni hjälper Statsminister Reinfelts och Minister Borgs samt deras team i kampen mot SJÖ-ALKOHOLEN. Vi har nu NOLLTOLERANS på sjön precis som på vägarna. Alkohol får inte förbrukas om bord på båt. Ni har en otacksam uppgift att hålla efter sjöfylleristerna i raecerbåtar och vin drickarna i de stora lyxseglarna i natur och gästhanarna. Tyvärr är det ofta barn i båtarna också så dessa sjöfyllerister gör sig också skyldiga till VÅRDNADSFYLLERI.
    Ge kustbevakningen stort ekonomiskt tillskott och bättre beväpning i deras jakt på det spritmissbrukande båtfolket.

    • Leif Thedvall Svara
      @Nykter och sund.:

      Du har tydligen aldrig varit på sjön, som van seglare känner jag inte alls igen din bild av fylleriet. Dessutom gäller inte samma nykterhetskrav på land som i sjöfyllerilagen. På land får man dricka vin till middagen.

    • Nisse Svara
      @Leif Thedvall:

      Det får du göra på sjön också. Överdriv inte lagstiftningen bara för att ni vill kunna köra båt och dricka pilsner samtidigt.

  • Anonym Svara

    svenska sjömän är kass,elever är värdelösa,tjejer är kass,kustbevakare är tydligen också kass,
    politiker är kass … osv.
    är alla kass?

  • Nisse Svara

    Själv tycker jag inte att miljöövervakning, sjöräddning inklusive av större fartyg, fiskeriövervakning, och att hålla efter busåkning på sjön är onödiga uppgifter. Och om man vill lägga dessa på andra myndigheter så kommer det innebära stora kostnader, eftersom dessa varken har båtar eller manskap.

    • Anonym Svara
      @Nisse:

      Ja det verkar vara ett antal insändare här som har fått för sig att det blir billigare att låta polis och militär utföra KBV’s uppgifter. Men vad grundar dom detta på egentligen? Finns det nån kalkyl på detta?

  • Sjöman Persson Svara

    Kustbevakning sjö är en fullständigt onödig kostnad för staten, med direkt okunnig och obehörig personal vars enda existenberättigande drivs via tv sända såpopror. KBV´s uppgift är miljöräddning-detta känner uppenbarligen inte ens KBV själva till. Miljöräddning bör överföras till antingen privata aktörer eller om det skall vara kvar inom stat så till Sjöfartsverket där det finns kunskap. KBV flyg är däremot en god resurs i att upptäcka utsläpp samt som sökresurs i sjöräddningsfall, man har däremot ingen möjlighet att assistera i själva arbetet.

    • Sura Gubben Svara
      @Sjöman Persson:

      ”direkt okunnig och obehörig personal”
      http://i444.photobucket.com/albums/qq161/Sjusovare-sovmus/kbv302.jpg
      Det är det där med behörighet och kompetens.

      Polisiära uppgifter (nykterhetskontroll) bör skötas av Polis, mht rättsäkerhet för medborgaren (de har iaf utbildning inom juridiken)

      Att borda fartyg och att ifrågasätta rutiner ombord utan att vara utbildat sjöbefäl är bara löjligt.

      Spara pengar, låt Kustbevakningen bevaka Sveriges kust, låt Polisen sköta sitt jobb. Och nej, det blir inte dyrare, det är bara att flytta över resurser.

      Jag ser inte vad de gör för nytta. När de glider runt i Skärgårdarna har lokalbefolkningen björnkoll på deras läge, AIS, och ligger i kvar i viken tills ”faran är över”. Vad gäller bordning så sköter man det bäst genom Port State Controls. Att stoppa fartyg i trafik är bara dumt.

      Olyckor undviks genom VTS- övervakning, misstanke om fylla så skall Polis tillkallas. Flickorna i Shorts och med Pistol i bältet borde ges en ärlig chans genom att de skickas på Sjöbefälsutbildning, 4,5 år högskola med praktik på så ökar nog förståelsen för ett utdöende yrke.

  • Ove Karlsson Svara

    Ja nu är det nästan bara Kustbevakningen på köl kvar i vårt avlånga land som är arbetsgivare till sjöpersonal och det gäller ju att städa ordentligt når man väl satt igång. Tycker att regeringen ska gå hela linan ut och anställa Tillfälligt Anställd Personal, TAP. Varför inte flagga ut båtarna till Färöarna. Ja här finns flera fina alternativ nu när man håller en rak linje för att bli av med båtar under Svensk flagg. Snart är ni i mål och kan gratulera er till denna segern kära och uppskattade politiker blå som röd.

    • @Ove Karlsson:

      Övergång till TAP skulle även innebära att KBV får behörig besättning, vilket man inte har i dag. Det är helt otroligt att en myndighet, som utövar behörighetskontroller får lov att segla med obehörig personal.

  • Anonym Svara

    KBV 001 har dockat i GBG 3-5 ggr sedan den kom. ett normalt fartyg dockar först 1 år senare sedan ökar intervallerna. har de problem med 001?

  • Anonym Svara

    Kustbevakningen har övergått från att var kunniga sjömän med vana från havet till att vara en skader av yngre förmågor som lever med en dröm om att vara US Cost Guard t.o.m. fått hölster och revolver. Tror inte det är många av de med många år inom Kustbevakningen som känner igen sig.

  • rolf b bertilson Svara

    Kustbevakningen har tillits att växa alltför mycket de senaste 10 åren. Man har beställt nya stora dyra fartyg utan att kunna använda dom, man tillåter arbetsuttag som ingen har råd med i nutid, man lägger enorma summor på båtar och folk för att jaga enskilda nöjesseglare som druckit en öl till lunch mm Ordet ”lekstuga” passar dessvärre in i bilden. Det är dags för en ordentlig översyn av verksamheten. En översyn med hårda nypor som lägger in verklighet och ekonomi i arbetet och som kan se igenom sådant som inte behövs eller som överdramatiseras. Bara en sådan sak som att många KBV-fartyg ligger vid kaj under veckorna och går till sjöss fredag middag oavsett årstid borde undersökas noga. Ingen ekonomi har råd med dyra traktamenten som inte behövs.

    • Nisse Svara
      @rolf b bertilson:

      Det är samma traktamenten vardag som helgdag. Och där är mer nöjestrafik som behöver övervakas på helgerna, t.ex. så är det bara då vi har problem med vattenskotrar i mina hemmavatten

  • anonym Svara

    Som jag hört historien om ”julflyget hem” så hade det inget med sparade kostnader att göra–tvärt om.
    När man insåg att fartyget inte skulle hinna till Sverige före jul så gick man in till Malta.
    All personal som inte behövdes flög man hem för julfirande, och för de som var ombord flög man ner familjen för julfirandet.

    Någon i den konkurrensutsatta sjöfarten som varit med om något liknande?

    • Anonym Svara
      @anonym:

      Skall föreslå detta för min arbetsgivare, ”skall jag jobba julen får du lägga fartyget i Singapore och flyga hem mig eller så får du flyga ner min familj”.. där ser ni vilken lekstuga KBV är!

    • Anonym Svara
      @Anonym:

      Dom kanske är bättre på att förhandla med chefen än vad du är?

    • Anonym Svara
      @Anonym:

      Det är dina skattepengar som gick till deras julfirande..

  • Anonym Svara

    Kustbevakningen tappade greppet om verkligheten i samband med beställningen av de tre bogserfartygen och de nya flygplanen. Dessvärre var det ingen på regeringsnivå som hade sinnesnärvaro att stoppa vansinnet i tid och nu står KBV med en drift- och underhållskostnad, som man inte hade förmågan att inse, vilket vi skattebetalare nu får ta konsekvensen av. Det enda raka är att omedelbart sälja av dessa vansinnesprojekt och vrida klockan tillbaka till den nivå som KBV hade på 90-talet. Dvs. tiden före ”pistolåldern”.

  • Micke H Svara

    Får väl hoppas att dom fortsättningsvis prioriterar viktigare saker än att åka runt och bevaka 0.2 promille gränsen… Den gamla gränsen var fullt tillräcklig.

    • Nisse Svara
      @Micke H:

      Enligt uppgift så kostade alkoholkontrollerna på sjön 5 miljoner förra året, så det är ingen större del av KBVs verksamhet eller kostnad. Själv skräms jag av att de skall minska bevakningen på sjön, buskörningen runt badplatserna i min närhet lär öka igen. Hoppas bara att det inte händer något allvarligt som en konsekvens av detta.

    • Cubano Svara
      @Nisse:

      Enligt Uppgift ? Hur räknades den ”uppgiften” fram ?

      Oroa dig inte buskörningar runt badplatser påverkas knappast av Kustbevakningen.
      Runt de flesta badplatser finns ändå ingen kustbevaknings närvaro.

    • Nisse Svara
      @Cubano:

      ”Båtfolket” frågade KBV vad det kostade. Och i mina hemmavatten så är det definitivt kustbevakningen som håller koll på busåkningen, de syns ofta till och gör nytta!

    • Cubano Svara
      @Nisse:

      Vad ingick då ? Bunker, slitage på båtar ? lön åt bevakarna medan de gjorde kontrollerna ? Hur bryter man ut en specifik uppgift hur hela budgeten ?

      Kul att du har kustbevakning runt just din badplats.
      Vi andra har inte det alls. Och det går ganska bra ändå.

    • Anonym Svara
      @Nisse:

      Håller med Micke H.
      Dessutom är det riksdagen som beslutat om lagen, inte KBV.

    • Anonym Svara
      @Nisse:

      Håller med Nisse menar jag förstås.

  • Andreas Åsenholm Svara

    I flera år har man sökt personal till KBV. Det fanns många ungdomar som såg sin framtid inom KBV. Alla insatser , pengar , framtidsperspektiv försvinner i och med det här sparbetinget! Jag frågar mig , varför har man ingen långsiktig verksamhetsstrategi inom den offentliga sektorn? Jag tror att en lämplig åtgärd vore att säga upp de ansvariga tjänstemännen och byta ut de ansvariga politikerna!

  • Anonym Svara

    Mycket bisarra kommentarer här. Undrar lite över vilka av KBVs uppgifter man tycker att militären skall ta över?

    • Anonym Svara
      @Bissaro:

      Är då militären bättre och/eller billigare på detta? Dom skall väl också ha lön osv?
      Vi har ju inga gratisjobbande värnpliktiga som gör jobbet längre.

  • Anonym Svara

    Då kan kustbevakningen koncentrera sig och prioritera viktiga ärenden. Istället för att jaga en stackars semesterfirare som åker sin båt med en öl i handen….

    • Anonym Svara
      @Anonym:

      Du kan ha rätt men kom ihåg att KBV har inte bestämt lagen, det har riksdagen.
      KBV har till uppgift att försöka se till att den följs. Det är en avsevärd skillnad!

  • Anonym Svara

    Jättebra att blåsa chaufförer ! Men ska verkligen KBV göra det ? Där kanske man kan spara en krona eller två

    • Anonym Svara
      @Anonym:

      Tror du att poliser är billigare eller hur menar du?
      Allra billigast blir det ju om vil lägger ut hela polisen, KBV och militären på entreprenad till ryssar eller nått men det vill vi väl ändå inte?

  • John Bengtsson Svara

    Skrämmande att läsa vissa kommentarer då det visar stor okunskap, Kustbevakningen är mer än den lokala båten hemma som man kanske har en anledning att störa sig på! Här på västkusten kunde de stoppa en katastrof från att bli större än vad den blev när två fartyg kolliderade på västsidan av Skagen! De är en beredskapsmyndighet och utför andra myndigheters arbete när allt är lugnt. De utför många kontroller i hamnar för vår sjöfartssäkerhet då det transporteras mycket farligt gods dolt i lastbärare både på utgående och inkommande trafik, de stoppar många påverkade chafförer ifrån att komma ut på våra vägar, inte minst i söder där färjorna tidigare lockade med gratis alkohol!! Man kan inte relatera till en dåligt gjord serie ifrån Kanal 5 och tro att man har bilden klar för sig av en myndighet som är så mycket mer än 55 knops båtar och skärgården. Som det nyligen sa i en interpellationsdebatt i riksdagen från tisdagen de 4 mars 2014 att Kustbevakningen är en myndighet man byggt upp för att gör mycket jobb för andra myndigheter så att dessa slipper ha egna båtar, egen utbildad personal m.m. Hoppas nu Kustbevakningen ser över sin verksamhet och ser till att anpassa sina kostnader för att bli ännu bättre i framtiden!

    Traktamente kan man gå in och läsa på Skatteverket om. Där står klart och tydligt vad som ska uppfyllas för att få traktamente som är samma summa alla veckans dagar för alla, även mig som resande i tjänsten. http://goo.gl/xMPSMC

    • Anonym Svara
      @John Bengtsson:

      Var det inte när de två fartygen kolliderade som de gjorde bort sig och inte kollade inkommande mail/fax? Dessutom var det Kommunen/Staten som sanerade det mesta och inte KBV…

    • John Bengtsson Svara
      @Anonym:

      Vad jag läst så användes systemen ej som man kommit överens om (bådas fel) men att det inte hade ändrat läget då oljans egenskap i vattnet samt vädret gjorde en sanering tidigare omöjlig. Kustbevakningen är staten och plockade upp mest olja då de ansvarar för det som låg i vattnet, betydligt snabbare och billigare. Sedan ansvarar kommunen för landsidan och har det jobbet som tar absolut mest tid och resurser och utfördes av allt ifrån företag, frivilliga och hemvärn m.m Stort tack alla!

    • Anonym Svara
      @John Bengtsson:

      Håller med fullständigt. Tror att dom gör ett mycket bra jobb utifrån dom förutsättningar dom har med en begränsad budget (ja det är mycket pengar men allt är relativt) och en lång kust att bevaka.
      Sen att jag personligen inte vill torska på deras kontroller av fiske, alkohol, behörighet, fartygssäkerhet osv det är ju inte deras fel!

    • Anonym Svara
      @John Bengtsson:

      Kustbevakningen kan inte luta sig på beredskap, då kunde vi lika väl lagt över det ansvaret på polis och militär. För att få en billigare kostnadsbild. De klanta sig rejält vid kollisionen vid Skagen, då de agerade för sent. Deras dåliga tv serie beskriver verksamheten ganska bra.. För det var väl inte inhyrda glidare till skådespelare? Jag tror en effektivisering av kustbevakningen är ett måste.. Ta när 001-003 som exempel skulle hem till Sverige från nybyggnadsvarvet. Då flögs hela besättningen hem från Cypern (om jag inte minns fel ort) över jul/nyår för det var billigare så än att köra hem över denna helg… Vad liknar det?

    • John Bengtsson Svara
      @Anonym:

      Absolut att de behöver se över sina kostnader och hur man fattar beslut! Det är alltid lätt att ”cykla i medvind” men det är nu en bra ledning krävs hos Kustbevakningen! Att lägga över ansvar på andra myndigheter medför ju en kostnad för polisen och samma för militären. Det är ju just detta som skett med Kustbevakningen, de gör arbete åt flera myndigheter för att samla kostnaderna på ett ställe, samverkan som kommer krävas av fler myndigheter i framtiden.
      När Kanal 5 klipper ihop en hel sommar till en serie ”om” Kustbevakningen där det är snabba båtar, action, solglasögon och sol visar inte någon stor del av Kustbevakningen. Inget tv-bolag verkar vara intresserade av att visa deras fiskekontroller, inresekontroller, oljeupptagning, underhåll, övningar m.m för det skapar inga tittare. Kanske SVT borde nappa på att starta en serie om Sveriges myndigheter för att visa oss vad skattepengarna går till, Malmöpoliserna var en lysande serie som visade så mycket mer bakom varje polis!

    • Anonym Svara
      @Anonym:

      Att det var billigare att flyga hem dem än att köra hem beror nog mer på svenska arbetsregler och avtal än på på KBV.

    • Anonym Svara
      @Anonym:

      Ytterligare ett svar på att KBV är ineffektiva så in i helvete. kan man inte ta hem ett fartyg för att det är jul så är det ju något som är fel.. Det bevisar ju bara att fartyget inte behövdes här hemma.. det var tydligen inte bråttom nog att få det i drift!

    • Anonym Svara
      @Anonym:

      Att det var billigare att flyga hem dem än att köra hem beror nog mer på svenska arbetsregler och avtal än på på KBV.

  • Är det någon som vet vad som händer med nautikerna på Wilhelmsen i Norge? Ryktet säger skandinaviska nautiker ut – filippinare in – ända upp på seniornivå. Stämmer det?

  • Stora Båtar Svara

    Lägg ut Kajbevakningens kontrollverksamhet på entreprenad(provision för varje fyllhund, fartdåre m.m). Gissningsvis skulle denna privata aktör anpassa materiel-kostymen(stora båtar som drar en kubik när man vrider om nyckeln) litet mer ekonomiskt försvarbart. Vad blir då kvar? Tja, nödbogsering av större fartyg(klarar man av detta?), oljespill och livräddning som ju är viktiga. Den övriga tiden(50%) kan man demonstrera Bollard-Pull för allmänheten vid nybrogrillen.

  • Anonym Svara

    kustbevakningen genomförde år 2013: 2221 sjöfyllerikontroller och 14406 rattfyllekontroller..

    det säger inte lite om deras verksamhet.. de är på land och kollar lastbilschaufförer mer än till sjöss!

  • Calle Svara

    Är det nån som vet hur helgtraktamentet ser ut? Självklart är det bra med fyllekontroller. Men är inte det polisens uppgift egentligen? Fyllesäsongen är väldigt kort, ska man jaga skärgårdsbor resten av tiden? Fredag-söndag ska man hållla sig nykter, sen är det nema problema att köra full och rengöra tankar.

  • Erik Svara

    Kustbevakningen och deras högsta styrelse är tillsammans med ointresserade och okunniga politiker ett av många hot mot den svenska ekonomin. När man äskar och får medel till 001-003, och inte bygger isbrytningsstäv på dem visar det bara vilken lekstuga man har i myndigheten. Tillsätt en rejäl statlig utredning om alla svenska myndigheter, och skärp alla lagar stenhårt som reglerar inköp, upphandlingar och olika samordningsmöjligheter. Detta ska vara normen för alla offentligt finansierade verk och myndigheter.

  • Frågan är nu – hur kommer det gå för korvmojjen i nybroviken när deras största stamkund ev försvinner.

    Skämt åsido, alltid tråkigt med varsel, å andra sidan – låt marinen och polisen ta över. Tycker synd om de aspiranter som pluggat upp fartygsbefäl kl 7 för att bli kustbevakare.

  • Realist Svara

    Till att börja med!
    Det är inte pga av avsaknad av kustbevakning som gör att det finns pirater i Somalia. Utan den generalla avsaknaden på politisk styrning och laglöshet som är orsaken till det.

    Precis som ”Anonym” skriver så blir arbetsveckorna väldigt korta när man intensifierar sin arbetstidsplanering kring helger. Detta hade varit acceptabelt sommartid då det är mest störningar i skärgården. Men att göra det systematiskt vintertid har jag noll förståelse för. Har fört logg på rörelserna på en av KBV:s patrullbåtar sedan januari. Det är nästan uteslutande helger man har rört sig runt omkring i området. Ligger gärna till kaj på helger på någon fin liten ö eller naturhamn ett par minuter från hemmastationen för att kunna sug ur mer i traktamenten.
    Skärpning! Hur skall man kunna genomföra kontroller på fisket när det inte fiskas på Lör-Söndagar…
    Myndigheten har satt sig själva på pottkanten och får nu betala för en allt för oförsvarlig budget som är grundad på total avsaknad på erfarenhet från att driva sjöfart med större fartyg.
    Ett motsvarande fartyg med 001 seriens storlek behöver dags betalt på cirka 100 000kr för att gå break even.

  • TS Svara

    Det är alltid trist med varsel, men detta fenomen har redan de flesta statliga myndigheter genomgått och nu har turen kommit till KBV.

  • sailor Svara

    Vem bryr sig? Låt MARINEN ta över.

    • BertilB Svara
      @sailor:

      Det kan ju i varje fall inte bli sämre om Marinen tar över.

  • Anonym Svara

    På tiden, kustbevakningen är en en lekstuga från början till slutet. Kanske skall ligga kvar vid basen på helger och nätter (inte bara dagtid) istället för en hamn några distans från basen. så sparar man massa traktamente till besättningarna och bränsle. Dessutom har man ju beställt onödigt mycke nya fartyg de gamla var inget större fel på..

    • Anonym Svara
      @Anonym:

      Vad vet du om det? Är du nån expert på kustbevakning eller vad grundar du detta på?

    • Anonym Svara
      @Anonym:

      Behöver inte vara expert, är man längs kusterna dagligen så ser man deras sätt att arbeta..

  • Anonym Svara

    Ingen utöver de drabbade kommer någonsin att märka någon skillnad…

    • Anonym Svara
      @Anonym:

      I Somalia har dom inte någon kustbevakning och där är ju tryggt och säkert att segla runt, eller hur var det nu igen? Kanske det gör skillnad iaf?

    • Kaparen Svara
      @Anonym:

      Vi har ju haft en piratattack i östersjön och den stoppade inte kustbevakningen.
      De har alltså 100% misslyckande, när det gäller piratbekämpning.

    • Anonym Svara
      @Anonym:

      Konstigt resonemang du har att ingen kommer märka någon skillnad. Bor du i skogen eller?
      Om kustbevakningen försvinner så är det ju i det närmaste fritt fram för tjuvfiske, båtkörning på fyllan etc. Tyvärr är vi inte mer laglydiga än så, i alla fall där jag bor!