Gotlandsbåten chartrar Princess T

Gotlandsbåten chartrar in den grekiska färjan Princess T för sommartrafiken 2014 – just nu ligger hon på varv och byggs om och renoveras för 100 miljoner.

Relaterade artiklar

– Vi är väldigt nöjda med det här fartyget och hon visade sig vara det bäst lämpade när vi kollade runt med olika rederier runtom i Europa. I optionen med rederiet finns möjligheter att både chartra fartyget för en längre period eller köpa henne, säger Lars Meijer, vd för Gotlandsbåten, till Sjöfartstidningen och fortsätter:

– Princess T ägs av ett grekiskt rederi (Endeavor Shipping Co red. anm.) som köpte fartyget 2008 för att sätta in i inhemsk trafik men på grund av den ekonomiska krisen har planerna hela tiden skjutits upp och hon har legat upplagd. Men just nu genomgår hon en mycket omfattande renovering och upprustning på ett turkiskt varv, tanken var att sätta in henne i trafik 2014 i Grekland men hon kommer nu alltså att chartras ut till oss istället. Det är alltså det grekiska rederiet och inte vi som bekostar upprustningen.

1.200 passagerare

Princess T, byggd 1986 vid japanska Kurushima Onishi, har en längd på 150 meter och bredd på 25 meter. Marschfarten är 22 knop. Fartyget tar 1.200 passagerare och har 300 hyttplatser. Det finns plats för 400 bilar. 

Ombyggnaden och säkerhetsuppgraderingen av fartyget omfattar bland annat stålarbeten, skrovrenovering, tankarbeten, nya rördragningar, uppgradering av el, uppfräschning av hytter och publika miljöer, ny köksutrustning och så vidare.

– Denna ombyggnad och säkerhetsanpassning är så pass stor att färjan som är byggd 1986 kommer att uppgraderas 10 år i sitt certifikat. Hon kommer alltså att räknas som endast 17 år gammal, bara tre år äldre än HSC Gotlandia. 

– Vi är med och påverkar hur inredning, kök och andra faciliteter utformas. Det är unikt att vi får en sådan möjlighet.

Oklart med besättning

Idag är Princess T Panamaflaggad men kommer att flaggas i Cypern i samband med sommartrafiken i Sverige. Det är ännu inte bestämt vad hon ska heta. Fartyget har redan en däck- och maskinbesättning och Gotlandsbåten har möjlighet att hyra in den besättningen.

– Hon är fullt bemannad och vi behöver egentligen inte göra några förändringar så länge det finns kollektivavtal och hon går mellan EU-hamnar med EU-flagg. Men vår ambition och vilja är självklart att ha en så stor svensk besättning som möjligt och därför ska vi inleda samtal med Sjöbefälsföreningen och Seko, det finns ändå lokala förhållanden som man behöver ta hänsyn till. Och eftersom vi har som målsättning att även trafikera efter sommaren 2014 så vill vi ha en bra grund för framtiden, säger Lars Meijer som också konstaterar att Gotlandsbåten och Destination Gotland har helt olika förutsättningar:

– Den statligt upphandlade trafiken idag med Destination Gotland har, förutom den upphandlade ersättningen från staten, även ett sjöfartsstöd som innebär att de inte behöver betala skatt och arbetsgivaravgifter för sina sjöanställda. Sjöfartsstödet uppgick 2012 till 61 miljoner, detta ska adderas till de 412 miljoner som de enligt sitt avtal fick 2012. Sjöfartsstödet gäller inrikes endast av staten upphandlad trafik. Detta innebär alltså att vår svenska besättning kommer att kosta nästan dubbelt så mycket som Destination Gotlands personal.

När det kommer till cateringdelen så kommer Gotlandsbåten att anställa runt 65 personer, enligt Lars Meijer.

– Ja, det är bestämt. Och den processen börjar vi med nu.

Full fart på planeringen

Gotlandsbåten räknar med en omsättning på 60-70 miljoner för sommartrafiken 2014 (hyra av fartyg, hamn- och kajkostnader, lönekostnader, marknadsföring, biljettintäkter etc.). 

– Just nu sitter vi med en jätteplanering och det är verkligen full fart. Det är mycket som ska göras på kort tid, mycket ligger förstås på marknadsföringssidan.

Princess T gick som nybyggd mellan Kobe och Matsuyama under namnet Queen Diamond. Därefter såldes hon till Sydkorea och fick namnet New Sea World Express Ferry. Fartyget byggdes om och kom till Grekland för fem år sedan, med det nya namnet Princess T. 

Princess T kommer till Sverige och Visby den tionde juni och sätts in i trafik sex dagar senare. Hon ska preliminärt segla fram till den 17 augusti mellan Västervik och Visby. 


Lämna en kommentar på "Gotlandsbåten chartrar Princess T"

Hittills finns det 46 kommentarer. Samtliga kommentarer granskas i förhand innan publicering.
Läs våra regler för kommentering!

  • wille wiking Svara

    konkurs mejier strular i grkland med en skrotbåt tror att den ska bli färdig för gotlandstrafik

  • annonym Svara

    Om bara betrakrar det hela som en affärside på svensk mark , är detta en bra affärside om man i förväg vet om att detta inte går att driva med lönsamhet under de nationelka krav och regler som som gäller för övrig verksamhet ,det finns en model i sverige för arbetstagare , företgare och för konsulter , och hur dessa roller skall betraktas , detta gäller för övrig verksamhet , om inte saab går att driva med lönsanhet läggs det ned , man kunde ju som sjöfarten och bärplockninsbranchen flugit in folk från låglöneland och låtit dom leva i baracker med hjälp från migrationsverket , och om det sen inte det blir några pengar över till löner åt arbetaren så skickar vi bara hem dom till thailand eller filipiberna , och vi är fria från allt arbetsgivaransvar . Detta pågår i princip , det bara så avancerat uppbyggt och skyddat från insyn inom redribranchen , detta är vad som kommer att utspela sej ombord i denna grekfärja i sverige i inrikestrafik på svensk mark av svenska arbetsgivare, låter det ok ? och om detta är den enda vägen att bedriva företag i sverige då är det väl bara att skicka hem våra hopfulla saab arbetare och låta de kinesiska ägarna skicka upp arbetskraft i containers ,det gör ju inget för dom är så glada att få komma och dom tjänar så mycket , det påstås att våra filipinska sjömän har så höga löner att man håller med tjänstefolk och att man har guldkranar i sina badrum, det kanske också bärplockarna har , dårars paradis , när skall detta vansinne upphöra i sverige, man tror inte att det är sant det som sker, det är väl därför det är möjligt.

  • Anonym Svara

    Sjöfartskunnande sitter inte i nationalitet eller hudfärg, duktiga, välutbildade besättningar finns på många ställen, Önskar Gotlandsbåten lycka till.

    • Anonym Svara
      @Anonym:

      Helt rätt. Men det krävs även att man kan kommunicera med passagerarna och till det krävs svenska språket. Fast vid närmare eftertanke så inser man direkt att då kan knappast gotlänningar eller skåningar få jobb heller….

    • Anonym Svara
      @Anonym:

      ”Sjöfartskunnande sitter inte i nationalitet eller hudfärg”
      Helt rätt – det är väl ingen normalt funtad individ som skulle påstå annat.

      Men det är inte sjöfartskunnandet som är frågan…

      Vad säger du om Gotlandsbåten AB:s trovärdighet? Läs och lyssna här:
      http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=94&artikel=5727715

      Gotlandsbåten AB har ALDRIG sett färjan Princess T !
      Men att marknadsföra färjan med en kraftigt redigerad bild på den (se ovan) går det väl bra?…
      Hur förenligt är det med marknadsföringslagen, när bolaget själva inte ens sett färjan?

      Och hur förenligt är det med Aktiebolagslagen när den nakna sanningen/verkligheten kommer att hinna ikapp Piggelin & Co.:s ”sanningar”, som kommer troligen att drabba de som satsat deras surt förvärvade riksdaler i detta bolag?

      Har du, eller skulle du satsa ditt kapital i detta bolag?

      Gotlandsbolaget har beskrivit Princess T som ”modern”, ”välfungerande” och ”fräsch” – idag!

      Men så här ”fräsch” är den under ytan:
      http://www.ellinikiaktoploia.net/photos/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=5846
      http://www.ellinikiaktoploia.net/photos/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=5847
      http://www.ellinikiaktoploia.net/photos/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=5850
      http://www.ellinikiaktoploia.net/photos/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=59542
      http://www.ellinikiaktoploia.net/photos/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=63587

      Man undrar över vad Petter Stordalen, Mikael Wolff, Tomas Bodström, Ebba Lindsö, Björn Ulvaeus m.fl. har att säga om det. Alla påstås ha investerat i denna affär.

      Det grekiska rederiet har svårt att betala besättningens löner och hamnavgifterna i Brindisi, men kan samtidigt investera 100 000 000 kronor för att gotlandsrusta en färja som Gotlandsbåten AB aldrig sett?…

      Du önskar bolaget lycka till – med vadå ?

      Läs och lyssna även här:
      http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=94&artikel=5725272

    • Anonym Svara
      @Anonym:

      Bilderna är faktiskt inte så tokiga – om ftg är klassat, ship shape med fungerande manager, organisation samt besättning, ser jag inga säkerhetsmässiga problem att resa med Prinsessan, Fartygs-besiktningar görs f.ö vanligen inte av styrelsen utan av expertis. Jag håller fullt med om att det är osmakligt med konkuranns på osunda villkor (utlänsk besättning och fartyg på Svenskt vatten), men inte detsamma som att påstå att en ny Scandinavian Star nära förestående. Jag önskar också SMBF lycka till med att upprätthålla lönenivåer med kollektivavtal för Svenskt bemanning.

    • Anonym Svara
      @Anonym:

      Håller med. Däremot tror jag dom kunnat få en bättre båt för sina 100 miljoner (grekerna alltså) för det är mycket pengar för en gammal båt.
      Vad gäller besättningens språkkunskaper så är det väl lite föråldrat att säga att besättningen måste kunna svenska? Kan inte gotlandsresenärerena engelska eller? Det har ju varit med i läroplanen sedan 50 talet typ. Kan man åka Ryanair eller taxi på Mallis så skall man noga fixa en gotlandsresa också!

  • TT Svara

    Ja vad händer om det börjar brinna, då får vi ett nytt ”Scandinavian Star” ?
    Dessutom måste besättningen kunna svenska så man kan assistera sina
    passagerare i händelse av sjönöd och brand.

    • Anonym Svara
      @TT:

      Det var billigt att åka med Scandinavian Star. Det var billigt att åka med Estonia. Det är billigt att åka på semester till Thailand.

      Ibland är billigt inte så billigt. Men folk är ganska korkade och kommer köpa billigt så länge det går. Det gäller resor eller mat eller vad som helst. Så låt de få det billigaste. På längre sikt gagnar det planeten om befolkningen minskar. Och det enda sättet att råda bot på planetens förstöring är att minska på antalet människor alternativt att ta bort människan helt. Jorden skulle bli en bra plats om det inte fanns några människor!

  • nn Svara

    Jag tycker det här luktar osmakligt – segla med utländsk besättning i svensk inrikesfart!

  • Sjöfartsläkare Svara

    Det var verkligen bekymrande nyheter för ”Piggelin & Company” att systerfartyget har blivit arresterat av besättningen som inte fått några löner ! Hur skall det gå att driva ”Princess T”
    för Gotlandsbåten under årets två bästa månader då alla färjerederier Europa tjänar som mest under sommaren. Får Endeavor Shipping ett fetare charterbud under en längre tid, så kommer båten aldrig att komma i närheten av Gotland. Jag tror att Piggelin & Co. har hängt upp sin affärsidé på en mycket tunn tråd. Som finansiär skulle man aldrig våga sätta in pengar i ett så
    tunt projektbaserat på årets två absoluta topp månader. Jag bara säger ”lycka till” grabbar !

  • Anonym Svara

    Hmm, det är fascinerande att man kan gå i inrikestrafik med en utländskt flaggat fartyg. Kan jag med andra ord registrera min bil i ett billigt land i EU och sedan bara köra i Sverige?

    Jag undrar vart pengarna till välfärden i Sverige skall tas när alla företag flyttar sina skattehemvister till annat land?

  • Anonym Svara

    ”– Hon är fullt bemannad och vi behöver egentligen inte göra några förändringar så länge det finns kollektivavtal och hon går mellan EU-hamnar med EU-flagg. Men vår ambition och vilja är självklart att ha en så stor svensk besättning som möjligt och därför ska vi inleda samtal med Sjöbefälsföreningen och Seko, det finns ändå lokala förhållanden som man behöver ta hänsyn till.”
    Så säger Gotlandsbåten AB. Kollektivavtal – det var intressant. Vems kollektivavtal?

    Följande nyhetsinslag kom samtidigt från Grekland:
    ”IONIAN QUEEN Laid up, under arrest by her crew. Now news about 09.10.13 auction.”
    http://www.shipfriends.gr/forum/topic/18-piraeus-outskirts-main-greek-ports-and-shipyards-roundup/
    http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=1866617

    Enligt uppgifter verkar nuvarande ägaren (Endeavor Lines) inte ha den bästa ekonomin eftersom deras andra färja är ockuperad av sin besättning eftersom dom inte fått sina löner.

    Hon har för övrigt bara akterport efter ombyggnaden i Kina. Hon skulle nog gått in i Endeavours Lines trafik från Brindisi till Grekland om inte den trafiken minskat så kraftigt och dessutom fått konkurrens av Grimaldi.
    http://www.ship2shore.it/english/articolo.php?id=9202

    Färjan har varit till salu sedan 2012 men ingen vill köpa den:
    http://investorshub.advfn.com/boards/read_msg.aspx?message_id=91834694
    http://investorshub.advfn.com/boards/read_msg.aspx?message_id=92656240

    Werkelin & Co. kan lägga kanske ett bud… De vill ha tre färjor mellan Visby och Västervik under åtta sommarveckor!
    Grekerna är så generösa att de gotlandsrustar deras andra, korttidschartrade färja för 100 miljoner kronor – samtidigt som besättningen på systerfärjan Ionian Queen har inte ens fått tilldelade sina löner…

    Vad säger SEKO? Vad säger Sjöbefälföreningen?

    Privata affärsintressen tyck gå före säkerhet. Denna affär förtjänar en ordentlig granskning.

  • Jörgen Kongstad Svara

    OBSERVER
    Koncentrerar mig på frågeställningen om ekonomin.
    En uppgradering på SEK 100 mill., är ju ungefär saluvärdet för ett fartyg av denna kapacitet, byggt 1986 och in ”class maintained and fully operable in International trade” ( Alla förespeglingar på 10 års ”föryngring i certifikaten” uppfattar jag som ett något för tidigt.
    aprilskämt)
    Del av dessa 100 mill., torde ha en ”impact” på charterhyran -även om alla inte skall betalas över en årlig 6-månadersperiod.

    När / om fartyget sedan kommer till svensk hamn och Transportstyrelsen ( ”Fartygsinspektionen”) kommer ombord – då gäller det att ha en tjock plånbok, eller ett stort kapital för s.k. oförutsedda utgifter i beredskap.

    Minns, att gotlänningar för ett antal år sedan chartrade en dansk ”Superflex”-färja – som inte hade många år på nacken – för trafik mellan Öland och Gotland.
    Trots att fartyget var godkänt av flaggstaten ( Danmark) för International trafik mellan Helsingör och Helsingborg, så kom dåvarande Sjöfartsverket med ytterligare villkor.
    Och detta för svensk inrikestrafik……………!

    • Anonym Svara
      @Jörgen Kongstad:

      Att koncentrera sig på frågorna kring ekonomin är en strålande idé.

      Gotlandsbåten AB:s styrelseordförande Stig ”Pigge” Werkelin tycks säkra att ekonomifrågorna inte är något hinder:
      ”– Vi jagar på med delägare och vi har klart med tre femtedelar av kapitalet, ungefär 12 miljoner kronor.
      Han har fått med sig några kända namn som Swedbanks vd Michael Wolf, hotellkungen Petter Stordalen, förre spolitikern
      Thomas Bodström och Ebba Lindsö, tidigare vd för Svenskt Näringsliv.”
      http://www.corren.se/ekonomi/ny-gotlandsfarja-ska-starta-fran-vastervik-6455019-artikel.aspx

      Till dessa namn läggs till av ordföranden andra namn som ABBA-Björn och LF Gotlands VD Mariette NIcander m.fl. i en annan media.

      Bolagets styrelseledamot Eva Werkelin försäkrar dessutom att
      ”Det finns många drivna människor i den här konstellationen och det finns ekonomiska muskler, säger hon.”
      http://www.helagotland.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=9047286

      Det man inte riktigt kan få ihop är varför inte ett enda av dessa kändisnamn finns med i Gotlandsbåten AB:s långa vänlista i det öppna brevet som bolaget skickade till Region Gotland, se brev:
      http://www.helagotland.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=8942060

      När det grekiska rederiet tar på sig nu en kostnad motsvarande 100 miljoner för reparation av en färja som påstås vara ”mycket fräsch”, ”modern” och ”välfungerande” – och för att Gotlandsbåten AB ska plocka russinen ur kakan enbart åtta sommarveckor under hela året – förstår man varför ordföranden Werkelin lämnar en offentlig och konkurrenskraftig garanti:
      ”– För en familj på fyra personer med bil kan det kosta mellan 4 000 och 5 000 kronor . Vårt pris ska ligga 35 procent under, säger Pigge Werkelin.”
      http://www.corren.se/ekonomi/ny-gotlandsfarja-ska-starta-fran-vastervik-6455019-artikel.aspx

      Märk väl att ordföranden har inga reservationer, utan ”Vårt pris SKA ligga 35 procent under”, vilket måste anses vara mer än ett löfte.

      Det är alltså vad Gotlandsbåten AB:s resenärer SKA räkna med sommaren 2014.

      Det SKA bli spännande att se hur det förhåller sig med bolagets trovärdighetskapital.

  • boris Svara

    Besättningen blir till 100% rysk eller från annat land i f.d. Östeuropa. Fartyget blir säkert också till 100% föremål för granskning av svenska fartygsinspektörer. Kanske kommer trafiken aldrig igång.

  • Anonym Svara

    Katastrof om det inte blir svensk besättning i svenska inrikestrafiken! Hur är det skall inte alla i besättningen kunna ett skandinaviskt språk om fartyget går i skandinaviskt fart?

  • Anonym Svara

    Ni som har så ont av detta med Gotlandsbåten, har ni tänkt på att dom hundratals miljoner som staten ger i bidrag till Destination Gotland var år hade räck till att rädda jobben för alla andra svenska sjömän med ett höjt rederistöd? Dvs ställt er subventionerade infrastruktur mot andras jobb? Bara en reflektion.

    • Fd. Gotlänning Svara
      @Anonym:

      Om nu DG inte fått subvention från staten så skulle nog endast sommartrafik till ön förekomma, är väl likadant med alla vägverkets färjor som är subventionerade av staten. Där slipper öborna betala för biljett som Gotlänningarna måste göra.

    • Anonym Svara
      @Fd. Gotlänning:

      Det är ingen dålig affär att köra Gotlandstrafiken, allt annat är en myt. DG gör ett rejält överskott på linjerna tack vare det statliga stödet, annars hade de inte kört, kolla in deras årsredovisning, för 2012 + 36 miljoner. Det är bra dyrt att ta sig till Gotland om man inte är Gotlänning. Vad är det för fel med konkurens, om det är på schyssta villkor?

  • GotylG Svara

    Som jag sagt tidigare så kommer jag aldrig att åka med Gotlandsbåten om den inte ger jobb åt svenska sjömän. Det är ett hån mot oss Gotländska sjömän och mot hela Gotland att bedriva en sådan här verksamhet med allt annat än svenskt flagg och svensk arbetskraft. Det är så att man blir riktigt ledsen. Det gör ont i det Gotländska hjärtat. För min del kan den här färjelinjen helt kvitta om det ska bli på det här viset. Billigaste billigast. En Panama Grekbåt mellan Gotland och fastlandet det ger ingen bra reklam för vår fina ö. Jag skäms som gottlänning.

  • boris Svara

    Här blir det nog rysk eller rumänsk besättning det vill säga BILLIGASTE BILLIGA. Fartygsinspektörerna får däremot säkert något att jobba med.

  • Anonym Svara

    Förfärligt vad negativa alla låter. Inte undra på att det är svårt att vara entreprenör i Sverige när alla önskar att det ska gå åt skogen. Nu är det nog inte alldeles enkelt att konkurrera med Destination Gotland som driver sin trafik med bidrag från staten så i det fall de skulle gå åt pipan så bär inte Gotlandsbåten hela skulden utan vi skattebetalare får ta åt oss den skulden. Jag önskar Gotlandsbåten lycka till.

    • ANONYMOUS Svara
      @Anonym:

      Gotlandsbåten AB konkurrerar inte med Destination Gotland. Det är Gotlandsbåten själva som fastställt detta:
      ”…vi ska inte konkurrera ut den ordinarie båttrafiken utan öka det totala antalet besök på ön”
      http://www.unt.se/inc/print/uppsalabor-satsar-pa-gotland-2463491-default.aspx

      Annat säger dock bolagets styrelseordförande/delägare (01:00 – 02:12):
      http://www.youtube.com/watch?v=tejn_SVzxMU

      Är man konkurrent då – eller inte?

      Syftet med GB:s verksamhet är att plocka russinen ur kakan åtta sommarveckor varje år. Se GB:s egna villkor för de billigaste prisalternativ. Billigt? Knappast.

      Det handlar inte om att vara negativ. Det handlar snarare om att vara insiktsfull – och att tänka efter före.

    • Anonym Svara
      @Anonym:

      Lycka till det lär dom behöva hö hö hö

    • ANONYMOUS Svara
      @Anonym:

      Alla är inte negativa, utan många visar att de är försynta och insiktsfulla – om man sätter ett helikopterperspektiv på alla dessa turer kring Gotlandsbåten AB.

      Gotlandsbåten AB är inte någon konkurrent mot Destination Gotland – det fastställer Gotlandsbåten AB:s egna anlitade jurist:
      ”…vi ska inte konkurrera ut den ordinarie båttrafiken utan öka det totala antalet besök på ön.”

      Eller gör GB AB det ändå? Lyssna på bolagets styrelseordförande/delägare (01.00 – 02.12):
      http://www.youtube.com/watch?v=-geV0mvQ3iw

      En underhållande detalj med bilden som GB publicerat är att båda färjorna som syns i bakgrunden, Lissos och Erotokritos, skrotats. Det var meningen att färjan i förgrundet (”Gotlandsbåten!”) skulle ersätta det sistnämnda i trafiken mellan Patras och Brindisi, men har istället legat i malpåse på ett gammalt reparationsvarv med namnet Avlida sedan flera år tillbaka:
      http://www.adriaticandaegeanferries.com/endeavor/prteng.html

      Minst lika spännande är att man påstår att färjan skall uppgraderas 10 år i sitt certifikat!
      Så byggnadsåret blir då 1996 ?…
      Skall bli spännande att se vad Transportstyrelsen säger till det som låter nästan som plastikkirurgi.

      Här, vid sidan av den runda sockersilon, ett bokstavligen stenkast ifrån Almedalens politiska scen, skulle 1200 passagerare och 400 bilar lastas av och lastas på sommaren 2014, Almedalsveckan och Stockholmsveckan inkluderade (se bilderna 1(7) och 4(7) i länken nedan):
      http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=94&artikel=5583328

      Negativ? Nix. Insiktsfull. Och då är man inte ensam om det:
      http://www.helagotland.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=9052167
      http://www.helagotland.se/blogg/bloggentry.aspx?blogg=8497829&entry=9053687

      Dessutom:
      KalleJohan (6 timmar och 27 minuter sedan)
      Färjeläge 4 tillåter 5,5 m djupgående (0-40 m från färjeklacken) enligt Sjöfartsverkets ”Riktlinjer och restriktioner. Djupgåendet enligt denna artikel är 5,7 m. Betyder SjfV restriktioner inget i detta sammanhang? Är det ny info för ”Åke och grabbarna”? Om det skall muddras är det du och jag igen som skall betala notan?”

      GB & Co. ska vara tacksamma att dessa ”negativister” eller ”jantar”, som GB:s styrelseordförande Werkelin kallade dem för, finns till.

    • Anonym Svara
      @Anonym:

      Jag med. Lycka till!
      (Men därmed inget ont om Destination Gotland. Även dom mår nog bra av lite konkurrens).

  • Jan Pettersson Svara

    Lars Meijers konkurs på Bohus-Malmön för många år sedan var ingen snygg affär…..Hur skall detta nu sluta?

    • ANONYMOUS Svara
      @Jan Pettersson:

      Ja, frågorna och farhågorna är många – se bara hur många bland debattörerna känner en viss oro, särskilt när deras sakliga frågor får bara icke-svar:
      http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=94&artikel=5719206
      http://www.helagotland.se/naringsliv/artikel.aspx?articleid=9124949

      Konkurs på Bohus-Malmön? Vad handlar det om? Det är inget man hittar i Meijers CV.

      Så här beskrev han det fartyget som blev hemligt ända tills nu:
      ”Båten: Först i december vill företaget presentera vilken båt det blir.
      – I dag (13.11.2013) kan jag bara säga att hon är väldigt fräsch. Hon tar 1200 passagerare och 400 personbilar. Det är ett välfungerande fartyg, säger Lars Meijer.
      Vad gör färjan på ett reparationsvarv i Turkiet då? Något som ÄR både väldigt fräsch och dessutom välfungerande behöver inte pimpas för 100 miljoner kronor.
      ( http://www.helagotland.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=9047286 )

      Vilka och hur många skulle få jobb då? Ja, det beror lite på med vilken media man talar med:

      ”Personal: All personal som har med servicen ombord att göra kommer att vara svensk, helst lokal, säger Lars Meijer.
      Men det kommer även att anställas utländsk personal. Man räknar med att anställa cirka 100 personer.”
      ( http://www.helagotland.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=9047286 )

      I Sjöfartstidningen står det att bolaget kommer att skapa 120 arbetstillfällen:
      ”…totalt pratar vi om 120 arbetstillfällen till sjöss.”
      http://www.sjofartstidningen.se/gotlandsbaten-sakrar-fartyg-120-personer-kan-fa-jobb/ (OBS: Där fastställer VD:n Meijer också att fartyget ”har kapacitet för lite över 1000 passagerare och 350 bilar”. Jaså, var det inte 1200 passagerare och 400 bilar – se ovan i aktuell artikel?
      Allt detta medan fartygets officiella parametrar visar på något helt annat: 942 pax och 260 bilar, vilket låter rimligt för fartygets 1000 lastmeter.:
      http://www.faktaomfartyg.se/queen_diamond_1986.htm

      Men i Västerviks Tidningar krymper antalet tilltänkta arbetstillfällen ganska markant – 70 personer:
      http://www.vt.se/nyheter/lokalt.aspx?articleid=7107541

      Att ange en framtida personalstyrka bestående av både 70, 100 och 120 individer samtidigt ter sig, minst sagt, märkligt. Hur exakt har Gotlandsbåten AB räknat ut personalbehovet?

      Gotlandsbåten AB:s sprider ut i media sanningar med ganska kraftiga modifikationer.

    • Anonym Svara
      @ANONYMOUS:

      Nu har nog både rederi och VD lite mer att tänka på än det exakta antalet intendenturpersonal. Det ger sig nog med det tills Juni. Med tanke på alla sysslolösa gutar (utifrån vad vi kan läsa i dessa trådar) så behöver dom nog inte oroa sig för personalbrist.

  • Anonym Svara

    Kommer aldrig sätta min fot i Cypernflaggat fartyg i inrikes trafik och inte heller skicka varor med detta flytetyg.

  • ANONYMOUS Svara

    ”Princess T kommer till Sverige och Visby den tionde juni och sätts in i trafik sex dagar senare.”

    Gotlandsbåten AB:s VD:n, Lars Meijer, säger att fartyget skall komma till Gotland 10.06.2014 och sätts i trafik mindre än en vecka senare…
    Hur ska man kunna hinna få alla gällande tillstånd, diverse lotscert och godkännande av både Sjöfartsverket och av Transportstyrelsen på sex dagar?
    Om fartyget inte blir godkänt, hur rättar man till det i juni? Hur kan Gotlandsbåten AB vara så säkra på att allt kommer att klaffa rätt?

    • Anonym Svara
      @ANONYMOUS:

      Man måste ju inte vänta tills båten ligger i Visby för att ordna med detaljerna. Nog f-n blir det hektiskt men mycket går väl att förbereda.
      Vad gäller lots så beställs väl en sån 24h innan. Lite sommarjobb för gotlandslotsarna!

  • ANONYMOUS Svara

    ”Princess T har en längd på 150 meter och bredd på 25 meter. Fartyget tar 1.200 passagerare. Det finns plats för 400 bilar.”

    Har svårt att förstå hur detta fartyg kan ta 1200 passagerare och 400 bilar, med tanke på fartygets formella parametrar. Flera källor som matchar varandra visar att Princess T. tar 942 passagerare och 260 bilar. Det vill säga 258 passagerare och 140 bilar mindre än vad Gotlandsbåten AB:s VD fastställt, se länk:
    http://www.faktaomfartyg.se/queen_diamond_1986.htm

    Har detta fartyg legat i malpåsen sedan det grekiska rederiet investerat i det, år 2008 – och istället har slussats vidare mellan diverse grekiska varv för reparationer (Avlida, Salamina, o.s.v.)?
    Hur ser rederiets omsättning ut i denna affär, som dessutom är beredda betala ytterligare 100 miljoner kronor för en renovering på ett annat varv i Turkiet?

  • Anonym Svara

    En färja i inrikes trafik med Cypern flagg och lågkostands besättning om så bara ett mindre antal så är det fruktansvärt lågt, hoppas SEKO och övriga fack sätter stopp för detta.

  • annonym Svara

    Kan ett fartyg bli yngre med åren ?
    är det inte keel laid som räknas ?

    • Anonym Svara
      @annonym:

      Funderade precis på detsamma och då har jag ändå jobbat närmare ett decennium på klassningssällskap så jag tycker att jag borde känna till det.

  • BOH. Svara

    Får väl hoppas på svensk drift-besättning.

    • ANONYMOUS Svara
      @BOH.:

      Det hoppas man verkligen. Vad gör man annars vid nödläge? Använder man teckenspråk? Eller kommer Gotlandsbåten AB erbjuda en kurs i svenska för den beffintliga besättningen?

      Bolaget har annars en mycket bra lösning för handen för att anlita en svensk besättning, som redan besitter både yrkeserfarenhet och kollektivavtal i fickan:
      http://www.sjofartstidningen.se/tt-line-sager-upp-70-ombordanstallda/

  • Anonym Svara

    Vem bryr sig om stæderskan pratar svenska så længe det blir rent & biljetten ær billig.

    • Anonym Svara
      @Anonym:

      Det kanske är så noga om hon fattar eller inte…men å andra sidan är det därför som det går åt helvete när det är en nödsituation, som vi alla vet.

    • Anonym Svara
      @Anonym:

      Du kan inte på fullt allvar påstå att de svenska cateringfolket ær bættre på sækerhet!

    • Anonym Svara
      @Anonym:

      Svensk cateringbesättning talar samma språk som passagerarna på en svensk inrikesfärja vilket avsevärt höjer säkerheten i synnerhet i ett nödläge.
      Ska det verkligen vara så svårt att fatta!