Fotograf: Viking Line

Kategori: Skeppsbyggnad | Passagerarsjöfart

Före detta Viking Line-nybygge sjösatt

Det konkursade spanska varvet Astilleros de Sevilla har sjösatt sitt sista nybygge, en färja som ursprungligen beställdes av Viking Line.

Tre år efter att Viking Line kancellerade kontraktet för sitt spanska nybygge med projektnamnet Viking ADCC (All seasons Day Cruising and Commuting) blev det klart att skrovet i alla fall ska byggas färdigt. Den färja som ursprungligen beställdes av Viking Line har nu sjösatts i Sevilla. Enligt uppgifter i spanska media har skrovets ägare Banco Santander beslutat att låta färdigställa fartyget på varvet Factorias Vulcano i Vigo. Skrovet har under de senaste månaderna byggts sjösättningsklart i Sevilla av arbetare från varvet. Det har också antytts att det skulle finnas potentiella köpare till nybygget.

Avbeställd

För Viking Line är Viking ADCC för länge sedan ett avslutat kapitel. Viking Line beställde färjan för trafik mellan Kapellskär och Mariehamn den 29 januari 2007, men annullerade kontraktet den 8 februari 2010 på grund av kraftiga förseningar. Det var nämligen meningen att nybygget skulle levereras i mars 2009, lagom till sommarsäsongen, men varvets finansiella svårigheter omintetgjorde att tidtabellen kunde hållas. Nästan ett år senare, då Viking Line avbeställde fartyget, var det fortfarande inte sjösatt. I slutet av 2011 försattes Astilleros de Sevilla i konkurs.

När Viking Line lämnade nybygget fanns huvudmaskinerna redan på plats. Man uppskattade att tre månaders arbete återstod för att få fartyget klart för sjösättning. Bland annat propelleraxlarna fanns då fortfarande i Nederländerna och det fanns öppningar i skrovet där de skulle sättas in. Skrovsektionerna var på plats men skrovet var inte heller svetsat färdigt och en hel del provtryckning återstod. 

Ägdes av leasingbolag

Det spanska leasingbolaget Bansalease S.A., Establecimiento Financiero de Credito, som ingår i Banco Santander-koncernen, var nybyggets ägare. Kontraktet hade övertagits redan i juni 2007 som ett led i varvets finansiering av nybyggnadsprojektet, vilket möjliggjorde ett förmånligare pris. Under de två första åren efter leveransen skulle Viking Line ha bareboat-befraktat färjan. Vid charterperiodens utgång skulle fartyget ha övergått i Viking Lines ägo. Värdet på fartygsinvesteringen uppgavs till cirka EUR 60 miljoner.

Viking ADCC skulle få kapacitet för 1.500 passagerare och 320 personbilar. Den 133 meter långa och 21,9 meter breda färjans marschfarten skulle bli 22 knop. Skrovet är byggt till isklass 1 A.