Eurotunneltåg-webb
Att både köra tåg och färja gillas inte av myndigheten
Ministère des Affaires Étrangères Français

Eurotunnel möter brittiskt motstånd

Den brittiska konkurrenskommissionen är inte nöjd med Eurotunnels köp av konkursade SeaFrances tre färjor som satts i trafik över Engelska Kanalen. I ett interimistiskt beslut säger myndigheten att Eurotunnels marknadsandel blir allt för stor och att priserna kommer att stiga.

Relaterade artiklar

Kommissionen säger också att Eurotunnel köpte de tre färjorna för att hindra DFDS och Louis Dreyfus (LD) att köpa fartygen från konkursboet till en billig peng, eftersom det skulle kunna pressa priserna för kunderna.

Enligt myndigheten är den enda rimliga åtgärd som står till buds för att korrigera situationen att Eurotunnel säljer av färjorna, som Eurotunnel chartrat ut till operatören MyFerryLink som drivs av ett personalkollektiv med före detta SeaFrance-anställda.

Inte förvånande är Eurotunnel av en annan åsikt. I ett uttalande säger man att man redan fått ett positivt beslut från den franska konkurrensmyndigheten och att man kommer att bestrida kommissionens slutsatser. Eurotunnel hävdar att deras uppfattning att MyFerryLink har lett till ökad konkurrens och ökade valmöjligheter för kunderna har stöd hos kunder som använder såväl färje- som tunneltransport. Alla som vill kan nu lämna synpunkter på myndighetens interimistiska beslut. Ett slutligt beslut kommer i mitten av april.

 


Lämna en kommentar på "Eurotunnel möter brittiskt motstånd"

Hittills finns det 1 kommentar. Läs våra regler för kommentering!

  • Varför inte segregera trafiken så får man behålla färjorna.
    Tunneln:Persontrafik&Järnvägsgods(inga bilar,långtradare)
    Färjor:Bilresenärer&Gods på däck(inga fotpassagerare,inga järnvägsvagnar)
    Kanske lite strängt,men alternativet är att sälja färjorna.