Fotograf: Lars Andersson

Kategori: Arbetsmarknad | Folk/företag

Arbetslösheten stiger

Färre varsel men stigande arbetslöshet och två av tre företag har svårt att hitta sjöfolket de behöver. Arbetsförmedlingen sjöfarts prognos för 2016 visar trender som pekar åt lite olika håll.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Kommentarer

  • Maskinisten

    En lönehöjning hade troligtvis lockat många av oss som jobbar i Norge då i alla fall jag hade trivts bra på ”hemmaplan”. Nu när norska kronan fallit som en fura de senaste åren krävs det inte speciellt mycket pengar för att matcha de norska lönerna.

  • Anonymous

    Maskinbefäl har sökt sig till andra jakt marker. Svårare en så är det inte. Ni vet marknaden styr tillgång och efter fråga. Förresten har dom från Asien tagit slut ?

  • Besviken Sjöman

    Och som grädde på moset.
    Det nyöppnade Svenska Sjöskatte kontorets gransknings drive och beskattning av Sjöfolk på vissa fartyg i vissa farter.

    Som jobbar och betalar skatt i Norge.

  • Fartygsbefäl Magnus

    AF sjöförmedling har ju varit med o skapa bristen då de valt att inte stötta kompetensutvekling samt högre ställda krav på kurser/ certifikat eller förnyande av samma. egen erfarenhet av det. har mist både maskinbefäl samt fartygsbefäl behörighet tack vare AF sjöfart stockholm samt AF Simrishamn. Facket var finns de?

  • Anonymous

    Är det en ursäkt för att kunna anställa billig arbetskraft från Asien kan inte tänka mig att det inte är någon som har sökt på dissa jobben

  • Anonymous

    ..få har sått för tillväxten som många litat på att andra ska sköta, nu får man skörda, inget..tyvärr gynnas inte alltid de som tagit ansvar för tillväxten.

  • Anonymous

    ..varför ska AF betala det för skattepengar? Betala själv som en investering om det leder till arbete, eller låt arbetsgivaren betala om det råder brist.

  • Anonymous

    AF-Sjöfart Fartygsbefäl! Magnus. Dom vill inte ha bekosta något över huvud taget. Vi snakar inte
    här om några längre utbildnings tider, alltså kostnader. 4-5 dagar för en förnyelse t.ex tank cert osv. Dom tror att dom vet hur våran bransch fungerar bättre än vi själv. Sjöbefälsförbundet borde ta ett samtal med Arbetsförmedlingen!? Men dom vill nog se till att vi inte konkurrera med alla andra t.ex ny ut examinerade. Men man får väl börja som motorman igen OM det dyker upp…Vilket slöseri med högskole utbildningar i det här landet. Så säges det att det är brist på ingenjörer. Har inte fått en enda sådant arbete via Arbetsförmedling alltså förmedlas dom …arbets givare har ingen efter frågan. För i tiden då gick man och anmälde sig på Sjömansförmedlingen så var det bar en tidsfråga. Kom nu inte och säg att allt är bra med billig arbetskraft från utom Europa m.m. I så fall skulle inte klassnings bolagen vara så sura som dom är på dom ökade kostnaderna för haverier av skilda slag som inte ens borde upp stå.

    • Anonymare

      Om det nu bara rör sig om 4-5 dagar så tycker jag att det ligger i ditt eget intresse at ta kostnaden för att förnya dina tank cert! Skyll inte på AF om du inte har jobb.

  • Anonymous

    Det kostar skatt pengar hela tiden. Du som snackar om att varför skall AF betala med våra skatte pengar. Du verkar inte ha varit med länge här på jorden!? Tittar du på nyheter? har du märkt att i Stockholm så finns det allvarliga problem hos politikerna och deras förmåga att bränna skatte pengar fortare en det finns budget till. Stänga gränser m.m snackas det om!? Låter kanske inte helt obekant. Så dom små pengar det handlar om här…dunstar bord var femte minut hos riksbanken om inte fortare. Så det så och hör sen. slut

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.