Fotograf: Henrik Ekberg

Kategori: Hamn/Logistik | Container

APMT varslar 160

APM Terminals i Göteborg varslar 160 medarbetare om uppsägning, majoriteten är hamnarbetare.  

Förklaringen till agerandet är den långvariga hamnkonflikten mellan Hamnarbetarförbundet och APMT som har lett till kraftigt minskade godsvolymer i Skandinaviens största containerterminal.

– Vi har i över ett år försökt att komma överens med Hamn4:an inom den befintliga lagstiftningen som finns i Sverige. Med hjälp av Medlingsinstitutet har vi haft många sittningar, men de har sagt nej till förslagen. Det är tragiskt, men vi måste justera kostnaderna till de volymer vi har i dag i hamnen, sade Henrik Kristensen, vd för APM Terminals Gothenburg vid dagens presskonferens i Skandiahamnen. 

Framför allt kollektivanställda

I containerterminalen arbetar i dag 450 personer, vilket betyder att en tredjedel kan tvingas att lämna. Verksamheten kommer därefter att bedrivas med ett tvåskift utan service nattetid så snart förhandlingarna är slutförda. Enligt Sophia Tuveson, HR- och förhandlingschef på APMT, så berör varslet både tillsvidareanställda och visstidsanställda anslutna till både Transport och Hamnarbetarförbundet. Främst handlar det om hamnarbetare, men även tjänstemän. 

– Vi har varslat 160 till Arbetsförmedlingen, hur många som verkligen kommer att beröras kommer att utkristalliseras när väl förhandlingarna sätter igång, vilket ska se så snart som möjligt. Så snart förhandlingarna är slutförda så kommer verkställandet av de nödvändiga uppsägningarna att genomföras, sade hon till Sjöfartstidningen. 

”Inget med konflikten att göra”

Varselbeskedet kommer dagen före Hamnarbetarförbundet och APMT ska träffas för medlarsamtal för andra gången på en vecka. I fredags påbörjades samtalen och i morgon onsdag fortsätter de. Av de totalt 450 anställda i hamnen är 350 anslutna till Hamnarbetarförbundet. 

– Men det här varslet har inget med den fackliga konflikten att göra. Varslet kommer att genomföras oavsett, påpekade Sophia Tuveson. 

Dyrare varor att vänta

Under det senaste året har nio strejkdagar och 14 blockader avlöst varandra. Samtidigt pågår hamnoperatörens spegel- och konsekvenslockout som avslutas 30 juni.

I dag hanteras 3.500 containrar i veckan i terminalen, mot normalt cirka 10.000 containrar. Flera rederier och andra hamnkunder har lämnat eller hotar att lämna Göteborg. Framför allt är det de minskade direktanlöpen som är kännbara för containerterminalen – och för hela landet. I Sverige är det endast Göteborg som kan ta emot större oceangående fartyg från bland annat Asien.  

– Till slut handlar det om att varorna blir dyrare. Det blir dyrare bananer, dyrare tv-apparater och så vidare. Samtidigt som lastbilstrafiken ökar, förklarade Joakim Ärlund, vd för Sveriges Hamnar. 

Nöjda med medlarna

I går gick Göteborgs Hamn ut och kritiserade Medlingsinstitutet för att jobba för långsamt och för att inte prioritera konflikten. Joakim Ärlund håller inte med i kritiken. 

– Vi är nöjda med Medlingsinstitutets insatser. Möjligheten att lämna fram förslag är dock lite begränsat med tanke på att det redan finns ett kollektivavtal med Transport. 

Sunt förnuft

Målsättningen nu för APMT är att få igenom ett avtal med Hamnarbetarförbundet och därefter försöka återfå förtroendet från dem som vänt Göteborg ryggen. 

– Det är vi övertygade om att det går, men det kommer att ta tid. Kunderna kommer först att förvänta sig en stabilitet i hamnen under en längre period. Men vi har nu genom varslet visat sunt förnuft, nu är det dags för Hamnarbetarförbundet att visa sunt förnuft och gå med på ett avtal, sade Henrik Kristensen.