Peal Seaways är ett av de båda fartygen som trafikerar linjen mellan Köpenhamn och Oslo, här i Köpenhamn.

Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: Färjetrafik

Namnen klara för GD:s nya kryssningsfärjor

Nu står det klart vilka namnen blir på DFDS tidigare kryssningsfärjor som trafikerar mellan Oslo och Köpenhamn och som köpts av Gotlandsbolaget.

Nordic Pearl och Nordic Crown. Det blir namnen på de båda kryssningsfärjorna som tidigare gått i trafik för DFDS mellan Oslo, Fredrikshamn och Köpenhamn och som köptes av Gotlandsbolaget i höstas och som för närvarande har namnen Pearl Seaways och Crown Seaways.

Det var i juni som Gotlandsbolaget offentliggjorde att de efter den 31 oktober 2024 tar över DFDS linje efter att det danska rederiet sålt linjen för cirka 400 MDKK. I affären ingår de båda kryssningsfärjorna Crown Seaways, byggd 1994 och Pearl Seaways, byggd 1989. I verksamheten arbetar drygt 800 medarbetare som också följer med över till Gotlandsbolaget.

Pearl på varv i Landskrona

Kim Heiberg, direktör för linjen Köpenhamn-Oslo, skriver på Linkedin att namnbytena för Crown and Pearl sker i samband med en omfattande renovering av fartygen där Pearl Seaways är först ut.

”Dessa veckor ligger Pearl i kaj i Landskrona för att målas och renoveras. I det sammanhanget får fartyget också sitt nya namn: Nordic Pearl. Nordic Pearl kommer att segla till Köpenhamn i slutet av januari i nya färger och med sitt nya namn på sidan – redo att ge gästerna en ännu bättre upplevelse ombord, inklusive nya hytter och förbättrade gemensamma utrymmen, skriver han.

Inget bolagsnamn avslöjat

När Crown får samma uppgradering i mars får fartyget också ett nytt namn: Nordic Crown.

Än har inte namnet på bolaget som ska operera fartygen avslöjats, men Kim Heiberg ger vissa ledtrådar i sitt inlägg.

”Som många av er vet kommer rutten Köpenhamn – Oslo snart att få ett helt nytt gemensamt namn och varumärke med nya färger, logotyp etc. Och kanske med de nya namnen på fartygen finns planer på ett nordiskt klingande namn? Det får tiden utvisa…” skriver han.

Skippar Fredrikshamn

I tidigare uttalanden har Kim Heiberg meddelat att fartygen inte kommer att anlöpa Fredrikshamn från den 30 mars 2025 till mitten av december, det för att förbättra kryssningsprodukten och ge både nordiska och internationella gäster längre tid i land i de två huvudstäderna.

– Vi kommer framöver att fokusera ännu mer på minikryssningar, evenemang och konferenser, och vi investerar för närvarande i den riktningen. Samtidigt satsar vi återigen mer på den asiatiska marknaden, och det påverkar också vårt beslut, säger han i en intervju med tidningen Turistmonitor.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.