Fockmasten på ostindiefararen Götheborg lyftes av under tisdagen.

Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: Kultur

Se när fockmasten lyftes av Ostindiefararen Götheborg

Under tisdagen genomfördes en viktig milstolpe i arbetet med att förbereda Ostindiefararen Götheborg för den nya expeditionen till Kina nästa år. Fockmasten lyftes av för omfattande underhåll.

Efter ett par veckor med förberedelser kom dagen då all koordination skulle stämma. Det handlar om Ostindiefararen Götheborg som just nu förbereds inför expeditionen till Kina under nästa år. Ett av alla arbeten är att fartygets fockmast, den förligaste av fartygets tre master, behöver monteras ner helt och underhållas.

– Vi gjorde stormasten förra året så nu är det dags för fockmasten, säger Marie-Louise Edholm, riggansvarig på Svenska Ostindiska Kompaniet, SOIC.

Lyft i långsamt takt

Lyftet skulle egentligen ha gjorts under fredagen, men vindarna ville annat. Tisdagen bjöd dock på optimalt väder och tidigt under morgonen backade två mobilkranar in på kajen bredvid Götheborg. Efter några timmar med förberedelser inför lyftet började arbetena strax efter klockan 09. Först genom att det stora träblocket kallat eselhuvudet lyftes ner, sedan förmärsstången. Sakta, sakta genomfördes därefter lyftet av själva fockmasten som mättes till en vikt om 7,8 ton.

– Först lyfte vi masten två, tre meter från kölen som den står på för att därefter sätta spännband runt allt repverk. Sedan reste vi upp masten långsamt, långsamt ur fartyget. Det var en väldigt långsam process, berättar Ron Groenestein som var med på däck under lyftet.

Ska krympa järnringar

Vid klockan 11.00 på förmiddagen var masten helt lös från fartyget. Med hjälp av den andra mobilkranen kunde den sedan läggas ner på kajen där nu underhållsarbetena väntar under den kommande månaden där det viktigaste handlar om järnringar. 

– Masten består av 18 delar som sitter ihop utan lim, skruv och bult. De sitter i ett haksystem så att bitarna inte ska röra sig upp och ner. Sedan sitter det hampasurrningar som håller ihop alla bitarna. Under däck är det solida järnringar och med tiden när träet torkat och krympt passar inte ringarna tillräckligt bra längre, säger Marie-Louise Edholm.

Stockholm blir eldprovet

Därför ska nu järnringarna krympas så att de passar igen.

– Vi kommer att hetta upp dem till nästan 800 grader, slå tillbaka dem och sedan kyla dem igen när de sitter på plats så att de också krymper på plats, säger Marie-Louise Edholm.

Till sommaren måste allt vara klart eftersom fartyget ska genomföra ett storskaligt test inför resan till Asien nästa år genom en seglats till Stockholm i augusti.