Jörgen Johnsson, vd för Ektank.
Ingela Vågsund

Ektank beställer nybyggen

Ektank utökar sin flotta med nybyggen som utrustas med LNG-ready huvudmaskin.

Relaterade artiklar

Ektank AB utökar sin flotta och beställer två 18.600 dwt IMO II kemikalie/produkttankfartyg från CSSC Chenigxi Shipyard i Kina. I avtalet ingår dessutom option på ytterligare två enheter.

Lastkapaciteten blir 22.500 kubikmeter. Nybyggena blir 154 meter långa, 23,75 meter breda och får ett djupgående på 9,3 meter.

– De kommer att gå i samma trafik i Nordeuropa som de övriga fartygen i vår flotta, säger Jörgen Johnsson, vd på Ektank AB, till Sjöfartstidningen.

FKAB-design

Tankfartygen är designade av FKAB och byggs till isklass 1A. Det första nybygget levereras under andra kvartalet 2018.

– Nybyggena kommer att kompletera vår existerande fartygsflotta, säger Jörgen Johnsson.

Bränsleeffektivt

Jörgen Johnsson berättar också att fartygens huvudmaskin är förberedd för att kunna konverteras till drift med metanol eller LNG. De kommer troligtvis att gå på diesel vid leveransstadiet som läget är just nu. I designen har man fäst speciellt uppmärksamhet på bränsleeffektivitet, vilket inkluderar lösningar för minskade utsläpp och ökad effektivitet.

Nybyggena utrustas även med ballast water treatment-system som uppfyller de framtida reglerna samt ett Take Me Home-system.