Det var den 7 september förra året som den före detta robotbåten R142 Ystad passerade ett fåtal meter akter om Silverpilen i en hastighet på 35 knop och i tät dimma vid Gålö i Stockholms skärgård. Silverpilen var på väg med passagerare från Utö till Årsta brygga.
Enligt P4 Stockholm åtalas nu både en befälhavare och en styrman från R142 Ystad för grov vårdslöshet i sjötrafik. Enligt åklagaren var passagerarna på färjan sekunder från att mista livet.
– Om det fartyget hade kolliderat med Silverpilen så hade det blivit dödsfall, det är jag helt övertygad om, säger åklagaren Anton Tunving till radiokanalen.
Bara meter ifrån varandra
Enligt händelsebeskrivningen som Tidningen Skärgården tagit del av, färdades Ystad söderut mellan Äggskären och Vitsgarn, när Silverpilen syntes på radarn. Befälhavaren och styrman uppfattade felaktigt att fartyget var på väg i samma riktning som Ystad. De påbörjade en babordsgir akter om Silverpilen när Silverpilens för plötsligt dök upp på Ystads babordsida som ett mötande fartyg. Ystad fullföljde sin planerade gir och var endast mellan fem och tio meter ifrån Silverpilen när de möttes.
Inga person eller materiella skador uppstod till följd av tillbudet.
Nekar till brott
Enligt utredningen befann sig omkring 40 passagerare ute på däck på Ystad. Ombord på Silverpilen fanns cirka 25 passagerare.
Åklagaren menar att de ansvariga på Ystad inte haft tillräcklig uppsikt och inte hållit nere hastigheten tillräckligt, vilket ligger till grund för åtalet. Båda åtalade nekar dock till brott.
Robotbåt R142 Ystad ägs av Statens maritima och transporthistoriska museer, men föreningen Svenska Robotbåtar använder fartyget i sin verksamhet. Fartyget är nästan 44 meter långt och har ett deplacement på 240 ton med full utrustning och besättning på 30 personer.
Statens haverikommission arbetar med en utredning av kollisionstillbudet.