Saturnus levererad

Sirius Shipping tog i dag, torsdag, leverens av 7.999 dwt produkt- och kemikalietankfartyget Saturnus vid Avic Dingheng i Kina. 

Relaterade artiklar

Sirius första nybygge i en serie på två har nu levererats av Avic Dingheng i Kina. Utvecklingen av detta Evolution-koncept inleddes redan för sex år sedan och målsättningen var att konstruera bästa möjliga hydrodynamiska design, inkluderande skrovform, roder och propeller. I kombination med en lågvarvig tvåtakts huvudmaskin uppger rederiet att nybygget är bränsleeffektivare än något annat levererat tankfartyg av denna storlek.

Bränsleeffektiv

– När vi står här i dag på leveransdagen kan vi dra slutsatsen att våra mål med Evolution-konceptet har uppfyllts. Fartygsdesignen i kombination med motortypen ger ett mycket bränsleeffektivt fartyg som erbjuder både miljömässiga och ekonomiska fördelar, säger Jonas Backman, vd för Sirius Shipping AB.

Saturnus är även utrustad med HPSCR och Catamiser för att reducera CO2-utsläpp samtidigt som NOx-utsläppen blir lägre än 2 g/kWh.

Fartyget kan i framtiden konverteras till LNG-drift och däcket är förstärkt för installation av två LNG-tankar.

Charter till Esso Norge

– “Reach further with Sirius” har varit temat för nybyggnadsprojektet. I samarbete med ledande oljebolag har Sirius utvecklat Evolution-fartygen för att uppfylla kundernas krav på såväl kapacitet som miljöpåverkan. Målet har varit att skapa den effektivaste logistiklösningen för kunden och jag tror att vi har uppnått målet, säger Jonas Backman.

Saturnus tidsbefraktas till Esso Norge och ska gå i norsk kusttrafik. Fartyget har svensk flagg.