Fartygets namn, Lovisa, avtäcks under onsdagens ceremoni.

Fotograf: Langh Ship

Kategori: Torrlast

Langh Ships första nybygge levererat

Under onsdagen levererades och döptes det första fartyget i finländska rederiet Langh Ships serie på tre torrlastfartyg om vardera 7.800 dwt.

Festligheternas höjdpunkt var när treåriga Greta Lovisa, dotter till rederiets ägarfamiljemedlem Linda Langh, fick klippa av snöret till champagneflaskan, uppger rederiet i ett pressmeddelande. Fartygets namn är Lovisa, vilket följer traditionen att namnge fartygen efter familjens kvinnor.

  • Tal av rederiets vd Laura Langh-Lagerlöf. Foto: Langh Ship
  • Överlämning av dokument. Laura Langh-Lagerlöf och Chen An Ming. Foto: Langh Ship
  • Bandet klipptes av treåriga Greta Lovisa. Foto: Langh Ship
  • Traditionell kinesisk lejondans var ett av inslagen vid namngivningsceremonin den 1 november. Foto: Langh Ship
  • Lovisa är det första i en serie om tre fartyg som byggs på Wuhu-varvet för Langh Ship rederi. Foto: Langh Ship

Byggd och designad i Kina

Lovisa är det första i rederiets serie om tre multipurpose-torrlastfartyg på vardera 7.800 dwt som byggs av Wuhu-varvet i Kina. Beställningen gjordes våren 2021 och den sista provturen slutfördes i oktober i år. Fartyget är enligt rederiet designat med fokus på miljövänlighet.

Huvudmaskinen, levererad av Wärtsilä, är en 4.500 kW dual fuel-maskin som förutom de traditionella bränslena MGO och LNG även kan bränna biodiesel och biogas. Den energisnåla skrovdesignen är gjord av den kinesiska designbyrån Shanghai Merchant Ship Design and Research Institute.

Utrustad med Langh Techs system

Fartyget är utrustat med Langh Techs system för ballastvattenrening för att förhindra spridningen av invasiva arter genom vattnet i ballastvattentankarna, samt med den koreanska leverantören Gas Entecs marina bränslesystem FGSS, som Langh Tech nyligen har inlett ett samarbete med.

Ska trafikera Torneå–Terneuzen

Lovisa kommer enligt rederiet inom kort att påbörja sin resa mot Europa för att sysselsättas i den rostfria ståltillverkaren Outokumpus trafik mellan Torneå och Terneuzen i Nederländerna för att främst transportera halvfabrikat och färdiga produkter åt ena hållet och råmaterial till fabriken på returresorna. Lastrummet kan även omvandlas för att transportera annat gods såsom containrar.

Programmet vid leveransceremonin bestod utöver namngivningen av en traditionell kinesisk lejondans, välkomsttal av Langh Ships vd Laura Langh-Lagerlöf samt tal av varvets styrelseordförande Zhang Zhao och designbyråns tekniska chef Wang Guangyi.