Fotograf: Kustbevakningen

Kategori: Haveri | Container

KBV i ”nödbogsering”

Kustbevakningen har övat på en nödbogsering i Kattegatt – med hjälp av Maersk Lines containerfartyg Evelyn Maersk i den stora E-klassen.

– Övningen gick mycket bra och vi har tagit med oss viktiga erfarenheter då det var första gången vi övade mot ett containerfartyg av denna storlek, säger Fredrik Tyrén, Räddningstjänsthandläggare, och fortsätter:

– Det är viktigt att vi får erfarenhet genom att öva mot många olika fartygstyper. Tidigare har vi mest övat mot olika typer av tankfartyg samt färjor, säger Fredrik Tyrén.

Övingen pågick under drygt sex timmar och KBV provade olika typer av uppkopplingar samt bogsering och manövrering med containerfartyget Evelyn Maersk. 

Nödbogseringsövningen hölls i Kategatt mellan Göteborg och Skagen efter att Evelyn Maersk lämnat Göteborgs hamn på väg mot Bremerhaven. Evelyn Maersk, 15.500 teu, ingår i Maersk Lines E-klass. Hon är 397 meter lång och 56 meter bred.

Kommentarer

  • Anonym

    Öva i bleke och solsken! Och så påstår de att det gav mycket. Havets hjältar bevisar återigen kompetensen.

    • Thomas G

      Det kan ju vara lite problematiskt att veta vilka väderförhållanden som kommer att råda under en övning som säkerligen planerades för flera månader sen.

  • Andreas Åsenholm (SD)

    Ett utmärkt sätt att träna upp färdigheterna. Jag hoppas att detta också tränas under simulatorvningarna.

  • Cai Magnusson

    Bra att klara av dessa manövrar under så svåra omständigheter som det verkar ha varit.
    Undrar bara hur många sekunder bogsertrossen ( sist hade de en 8-slagig Atlastross ) skulle hålla om det hade gått lite mer sjö, med det extremt korta bogseravståndet.

    • Martin

      Cai, det verkar som du av en bild gör antagandet att det var på det här avståndet man genomförde hela övningen?

      I själva verket så är det här troligen i själva uppkopplingsfasen där man låg nära för att sedan öka avståndet.

    • Jonas

      De använder dyneema. Kolla upp styrkan på det….

  • Anonym

    Lägg ut dessa ”bogserfartyg” till en privat aktör.
    Låt sjöpolisen ta hand om fartkontroller och nykterhet till sjöss, igen.
    Lägg ut farligt gods kontroller på en privat aktör.
    Lägg ut lastsäkringskontroller på en privat aktör.
    Sjöräddningen sköts nästan helt av SSRS idag.
    Lägg ut oljebekämpningen, (s.k. miljöräddning) på en privat aktör.
    KBV:s övriga administrativa uppgifter läggs ut på Transportstyrelsen och Sjöfartsverket.

  • TS

    Att öva på bogsering är bra, övning ger färdighet. KBV bör finnas kvar som myndighet och arbeta med miljö, fiske och brott till sjöss. Dock bör arbetet vara mer förebyggande och inte alltid ”blåljus” utryckningar. Att ställa sig på bryggorna i tex. Sandhamn och avvärja fyllerister från att köra, diskutera problemet öppet och synas är bättre än att vänta i busken runt hörnet och ta båten i färd hemåt bara för att statistiken skall fyllas på.
    Arbeta hårt med hur KBV uppfattas av medborgarna, här har de ett massivt arbete framför sig. Polisen har samma uppgift på land men uppfattas inte lika ”negativt” som KBV, det finns en anledning till detta kanske?
    Att som nedan föreslå att lägga mycket på ”privata” aktörer är inte bra, vi kan ju i så fall privatisera polisen, Transportstyrelsen, Luftfartsverket, sjöfartsverket med lotsning och även militären……Nä ingen bra ide, ger för stora möjligheter till att dessa skall ”tjäna” pengar och begå misstag i arbetet. En Svensk myndighet är idag öppen för insyn, vilket inte en privat aktör behöver vara.

    • Stora Båtar

      Bra sagt, man kan tillägga att KBV ska använda sina anslag(som minskas) på ett smartare sätt och integreras med andra myndigheter som arbetar på sjön vad beträffar materiel(isbrytarstäv på 00-serien…m.m.) Vi kanske ska nyansera kritiken lite, även om de förtjänar mer än en åthutning för slöseri och statistikjagande. Frågan är hur man ändrar attityden hos KBV på bästa sätt?

      • D.F

        Och här kommer han med isbrytarstäven igen, tänk att vissa verkligen snöar in på en sak och inte kan släppa det. Denna isbrytarstäv kommer nog att dyka upp här en sisådär tjugo år till.

        • Stora Båtar

          Ja, jag erkänner: jag gillar isbrytare men har inte snöat in helt på det tycker jag…Ska försöka sluta så du inte snöar in på att vara arg…:)

  • Cai Magnusson

    Martin; Då de på TV visade de nya båtarna var bogsertrossen lika kort.
    Jag har dessutom själv sett dem öva bogsering med på tok för kort tross/vajer IRL.
    Är det någon som vet om de idag överhuvudtaget får bogsera i skarpt läge med de nya fartygen?
    Länge fick de inte det p.g.a. bristande kompetens, erfarenhet och behörighet.

    • D.F

      Så mycket bullshit på så få rader, bra jobbat

  • Martin

    haha, Så tycker vissa att KBV har för stora båtar! Denna bild säger ju en del om att de krävs lite tonnage för att få effekt!.. Jobbar själv i handelsflottan och tycker kustbevakningen behövs… trött på alla bittra kommentarer ”sjöfolk” skriver här angående att kustbevakningen kostar mycket skattepengar! Vakna upp i verkligheten och inse att tiderna har ändrats och fartygen växer!

  • Anonym

    Gör som i Holland låt Svitzer sköta de större fartygen inom kustbevakningen. Kanske skulle Trans kunna göra det för KBV..?

  • Anonym

    @anonym Trans erbjöd sig men Kustwaffe ville ”sköta” det själva.

  • Anonym

    Ta bort kustbevakningen. Rena rama kindergarten

  • Per Nordström

    Skulle vara på sjön egentligen i det fina vädret men ryggskott hämmar detta. Jag noterar att den här personen ”anonym” ofta har mycket att säga men det är ju av ringa intresse att diskutera med någon som inte finns. KBV kunde ha gått en annan väg än att skaffat KBV 001 till 003 och kanske på så sätt haft en bättre ekonomi och sluppit varsla ett stort antal personer. Vikingbåtarna var på tapeten ett tag med erfarena besättningar. Nu blev det nybyggen och fina sådana tycker jag. Att man övar får väl ses som väldigt positivt. Bilden visar på lugnt väder men man bestämmer inte med Maersk över dagen att ” nu gör vi några försök”. En av anledningarna till att KBV fick pengar till fartygen var brist på bogserkapacitet i framförallt Östersjön. Nu får man inte börja bogsera om det verkligen inte är en riktig nödsituation utan som vanligt går frågan först ut på marknaden för ”open form” som jag har för mig det heter. Oljesanering är ett annat viktigt behov som KBV hanterar. Jag kan hålla med om att kontrollen av nykterhet kan göras på ett mer”socialt” sätt i många fall men bara vetskapen om att kontroll kan ske har ju säkert skapat en nyktrare kust förutom de utlänningar som försöker ta sig in till Sofiero förstås norr om Helsinborg.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.