AtoB@C Shipping uppger i ett pressmeddelande att fartygen är på 5.900 dwt och har isklass 1A och är designade av nederländska Groot Design. Fartgen, som byggs av Jiangsu Dajin Heavy Industry i Kina och som kommer att levereras fram till år 2026, har en bättre miljöprestanda än tidigare fartyg som AtoB@C Shipping haft i charter. De uppges möjliggöra nära en 50-procentig minskning av CO2-utsläppen jämfört med de 5.000 dwt-fartyg som för närvarande finns i flottan.
Lastlåda på 71 meter
Fartygen är designade för att flexibelt kunna ta emot olika typer av last genom att ha ett 71 meter långt lådformat lastrum på 321.000 kubikfot men som även har ett partiellt mellandäck som kan användas som bulkhead.
Enligt Frida Rowland, kommersiell direktör på AtoB@C Shipping, kommer de inchartrade fartygen vara ett komplement till rederiets pågående nybyggnadsprogram.
– Vi investerar för närvarande i förnyelsen av vår ägda flotta, men samtidigt måste vi säkra modern kapacitet med låga utsläpp även för vår tidscharterflotta, säger hon.
Baymar och Soundmar
Det första fartyget, Baymar, levererades från varvet i Kina den 26 oktober 2024 och kommer in i AtoB@C Shippings trafik under de kommande veckorna. Det andra fartyget, Soundmar, kommer att levereras från varvet i januari 2025. De återstående fyra är planerade att levereras från varvet inom 2026.
– Med de sex nybyggena från Dajin Shipyard introducerar vi tillsammans med våra partners effektiva och flexibla fartyg som tonnageleverantörer till AtoB@C Shipping. Vi är glada att dessa fartyg kommer att gå in i denna charter och betjänar affärer där fördelarna med dessa moderna fartyg kommer att göra skillnad, säger Dierk Faust vd för BAAS Shipping i pressmeddelandet.