Fotograf: Viking Line

Kategori: Skeppsbyggnad | Passagerarsjöfart

Miljötänk i fokus på Viking Line-nybygge

Viking Lines kommande nybygge från Kina blir något större än Viking Grace – rederiet utlovar också nya koncept ombord.

Även om de exteriörbilder som publicerats av Viking Lines kommande nybygge påminner om Viking Grace, blir det nya fartyget ingen kopia av Viking Grace. Nybygget är konstruerat för linjen Stockholm–Åland–Åbo, men kommer inte att se ut som Viking Grace invändigt, försäkrar Jan Hanses, vd för Viking Line Abp.

– Det blir helt nya koncept. Man kommer att se en definitiv skillnad på nybygget jämfört med Viking Grace.

Mer ruttresenärer

Det är också klart att nybygget får kvällsavgångar från Sverige. Viking Grace fortsätter oförändrat med kvällsavgångar från Åbo. 

– Vi har vår svenska målgrupp i åtanke när vi planerar fartyget. Viking Grace har mycket kryssningsresenärer men det kommer att vara betydligt mer ruttresenärer på nybygget, säger Johanna Boijer Svahnström, informationsdirektör på Viking Line.

– Hyttstandarden ska vara lika bra som på Viking Grace, men hyttkapaciteten blir något större.

Nybygget blir lite bredare än Viking Grace och får en lastfil mer. Lastkapaciteten blir 1.500 filmeter.

EU-ansökan

Viking Line var med i en Motorways of the Seas-studie, Connecting Europe Facility, tillsammans med Stockholms Hamnar och Åbo hamn.

– Det var då vi ritade fartyget och beställningen utmynnade från det projektet. Vi har sökt stöd från EU för vissa miljölösningar. Förutsatt att vi får stöd är tanken att hon ska gå på Åborutten i minst fem år, säger Jan Hanses.

Ett villkor kvar

Än är det inte riktigt klart med ordern, som placeras på det kinesiska varvet Xiamen Shipbuilding Industry Co.

– Vi har fortfarande ett subjekt kvar som vi ska lyfta senast den 3 juli. Det handlar om att styrelsen ska ta ställning till finansieringsavtalen, berättar Jan Hanses.

Han säger att projektet går vidare enligt plan.

– Hittills har det inte inträffat någonting som skulle sätta det i fara, som jag ser det.

Energieffektivitet

Leveransen är planerad till 2020. Stor vikt läggs på energieffektivitet och miljöanpassning.

Nybygget får i likhet med Viking Grace LNG-drift, men på nybygget kommer LNG-tankarna att placeras inne i fartyget.

Det är också meningen att fartyget ska få rotorsegel från Norsepower för att reducera bränsleförbrukningen. Rotorsegel ska även installeras på Viking Grace i april 2018. De testas först under vinterförhållandejn iland på Åbo reparationsvarvs område i Nådendal. 

– I kontraktet ingår rotorsegel. Om det är så att det skulle stöta på bekymmer under testperioden måste vi givetvis ompröva det. Men vi utgår ifrån att nybygget kommer att levereras med rotorsegel, säger Jan Hanses.

Poddar

Mycket kommer att handla om energieffektivitet vid val av teknik ombord.

– Vi har byggt vidare på och förädlat den teknik som finns på Viking Grace. Vi har även lagt till olika tekniska lösningar, säger Jan Hanses.

Tanken är att dual fuel-huvudmaskinerna blir av typen Wärtsilä 31. I likhet med Viking Grace blir det gas-elektrisk drift, men nybygget får poddar i stället för konventionella propellrar och roder som på Viking Grace.

Ersätter Amorella

Nybygget ersätter Amorella på Åbolinjen. 

– Då är det naturligt att vi tittar på om vi kan sälja Amorella. Men vi ska ha ett riktigt pris för henne och vi känner inte heller något tvång att sälja henne. Vi ser på marknaden när det blir aktuellt och ser samtidigt om vi kan utnyttja henne på ett alternativt sätt i vår egen trafik, upplyser Jan Hanses.

För Viking Lines fartyg på Helsingforslinjen finns inga planer i nuläget.

– Vi gör nu den här investeringen och det betyder att den horisont under vilken vi tittar på Helsingfors-fartygen ligger längre bort. Några planer för deras del finns inte nu. Vi kommer att fortsätta driva dem och hålla dem på så hög standard som möjligt.