MIranda är byggd 1999 och har en lastkapacitet på drygt 1.600 filmeter.
Joachim Sjöström

Godby Shipping säljer och planerar nytt

Godby Shipping säljer roro-fartyget Miranda och planerar för beställning av nybyggen.

Relaterade artiklar

Rederiet har inte offentliggjort vem som är köpare av roro-fartyget Miranda, som till slutet av detta år är uthyrd till Stena RoRo med relet till Transfennica. Besättningen på Miranda kommer att omplaceras på rederiets övriga fartyg.

– Det var henne vi kunde sälja. De andra sitter fast med längre kontrakt eller med optioner, säger Godby Shippings vice vd Eva Mikkola-Karlström till Sjöfartstidningen, och fortsätter:

– Det blev ett läge, det kom köpare som var intresserade och med beaktande av att vi har ett nybyggnadsprojekt på gång så var det intressant. Ibland blir det bara så att pusselbitarna faller på plats och så blir det affär.

Siktar på långa kontrakt

Eva Mikkola Karlström berättar att Godby Shippings målsättning är att bygga nya fartyg som är anpassade för en specifik kund.

– Vi gör det gentemot att vi får ett långt kontrakt. Det är på det viset som vi i slutändan kan få finansiering. Att vi säljer Miranda gör förstås finansieringen lättare.

Hon förklarar att en utmaning med ett sådant upplägg är att fartygen inte blir alltför specialiserade så att de inte går att använda på andra trader.

– Marknaden är på väg uppåt vad gäller rater. Fartyg har delvis försvunnit, delvis kompenseras det av att det kommer nya. Vår bedömning är att det är bra läge ur många synvinklar att titta på ett nybygge även för att utveckla vår egen flotta. Våra nyaste fartyg är levererade 2007. Att hålla en modern och konkurrenskraftig flotta är vår huvudsakliga strategi.

Finns intresse

Även varvsmarknaden talar för att beställa.

– Varven är hungriga så då återstår bara att hitta en kund. Det är en förutsättning för att vi ska börja bygga. Vi börjar inte bygga på spekulation, det är uteslutet. Vi ska ha en kund som förbinder sig tillräckligt länge, påpekar Eva Mikkola-Karlström.

Hon säger att rederiet för en dialog med potentiella kunder beträffande en beställning.

– Det finns klart intresse på marknaden.

Kinesiskt varv

De nybyggen som rederiet planerar blir större än rederiets befintliga fartyg. De två största, Misana och Misida, har en kapacitet på närmare 2.200 filmeter.

– Vi kommer även att sätta mycket fokus på energieffektivitet. Att beställa två fartyg är rimligt eftersom de med stor sannolikhet ska gå i något slag av linjetrafik och då är det klart att kunden gärna vill ha två likadana.

Sannolikt kommer rederiet att beställa sina nybyggen från Kina.

– Kina har gått framåt enormt. Där finns intresse, vilja och kunskap.