Stena Edda anländer till Irländska sjön efter sin resa från varvet i Kina.

Fotograf: Stena Line

Kategori: Passagerarsjöfart

Stena Lines andra E-flexer har anlänt

Om en vecka är det dags för Stena Estrids systerfartyg Stena Edda att göra entré på linjen mellan Belfast och Liverpool. 

Stena Estrid och Stena Edda är de två första av fem färjor av typen E-flexer som byggs åt Stena Line på Weihai Shipyard. Efter mer än sex års planering och konstruktion gick Stena Estrid i trafik på linjen mellan Dublin och Holyhead den 13 januari i år och den 9 mars är det dags för Stena Edda att göra sin jungfrutur på rutten Belfast-Liverpool. 

Tester

Efter den månadslånga resan från Weihai Shipyard kom hon till Belfast den 28 februari och ska under innevarande vecka testas de nybyggda färjelägena i både Belfast och Liverpool.

Med en kapacitet på 1.000 passagerare, 120 bilar och totalt 3.100 längdmeter på fraktdäck tillför Stena Edda 40 procent mer kapacitet jämfört med Stena Lagan, det fartyg hon ersätter. I början av 2021 får hon sällskap av det tredje systerfartyget, Stena Embla, på samma linje.

Ny standard

Niclas Mårtensson, vd på Stena Line, säger i ett pressmeddelande att de tre fartygen Stena Estrid, Stena Edda och Stena Embla sätter en ny standard både för fraktkunderna och passagerarna på Irländska sjön.

– Vårt skandinaviska arv syns tydligt på interiören och designen är ljus och luftig med flera stora panoramafönster. Dessutom är fartygen väldigt effektiva, både när det gäller lastning och lossning, men även när det gäller bränsleförbrukningen, som är 25 procent lägre än motsvarande färjor idag på de linjer de trafikerar.

Fler beställda

Förutom de tre nybyggena för Irländska sjön har Stena Line beställt ytterligare två större varianter av fartygstypen E-Flexer som ska levereras under 2022. Dessa färjor kommer att bli 240 meter långa, ha en lastkapacitet på 3.600 längdmeter och ta 1.200 passagerare. I dagsläget har Stena Line inte offentliggjort deras destination.