Gotlandsbolaget har som mål att erbjuda klimatneutrala överfarter mellan Gotland och fastlandet senast 2045. För att nå detta krävs stora volymer av fossilfria bränslen. Genom en investering i byggnationen av en biogasanläggning samt avtal om köp och leverans av biogas tas viktiga steg i att minska utsläppen från Gotlandstrafiken, skriver rederiet i ett pressmeddelande.
Investeringen görs tillsammans med Andion CH4 Renewables och Equitix New Generation Fund och gäller en anläggning utanför Eskilstuna för produktion av högkvalitativ flytande biogas (LBG). Anläggningen planeras vara i produktion i slutet av 2026.
Säkrar 10 procent av behovet
Bolaget avtalar också om att Destination Gotland ska köpa majoriteten av den biogas som kommer att tillverkas i anläggningen under tio år.
– Tillgången till fossilfria drivmedel är idag alltför liten för den omställning av såväl sjöfart som andra trafikslag som behövs. Genom den här affären bidrar vi till ökad produktion av högkvalitativ biogas och säkrar uppåt 10 procent av behovet för Gotlandstrafiken, säger Håkan Johansson, vd för Gotlandsbolaget, i pressmeddelandet.
Bygget är igång
Fabriken byggs av Eskilstuna Biogas AB och ska kunna producera cirka 5.400 ton LBG per år. Handlingarna är klara och byggnadsprocessen är påbörjad.
Volymen som är avtalad representerar enligt rederiet cirka 8-10 procent av Destination Gotlands årliga drivmedelsbehov. Under en tioårsperiod beräknas utsläppen av koldioxid minska med cirka 10.000 ton jämfört med fossilgas (LNG) som drivmedel.
– Drivmedel står för den största driftskostnaden för Destination Gotland, men även för vår största klimatpåverkan och vi säkrar nu upp en ansenlig volym högkvalitativ biogas under en tioårsperiod. Affären är en del i förberedelsearbetet för de regleringar som nu träder i kraft, så som Fuel EU Maritime, säger Marcus Risberg, vd för Destination Gotland.
För ett par år sedan inledde även rederiet Furetank ett samarbete med Eskilstuna Biogas om bygget av en biogasanläggning.
Arbetet med vätgas fortsätter
Rederiets två fartyg som idag drivs med LNG med en inblandning av biogas, kan drivas helt fossilfritt. Samtidigt fortsätter arbetet med nästa generations fartyg inom Gotlandsbolaget: Horizonserien som ska kunna drivas med vätgas.
– I arbetet med nästa generations fartyg ser vi stora utmaningar med drivmedelstillgången. Vårt långsiktiga mål är att kunna driva trafiken med vätgas och andra fossilfria drivmedel, men de volymer som behövs ligger tyvärr långt fram i tiden. Därför är det viktigt att vi nu investerar i, och säkrar, andra fossilfria drivmedel, säger Håkan Johansson.