En omfattande ombyggnation

På Cityvarvet har under vintern Oljaren vuxit fram ur det fartyg som tidigare hette Stena Gemina.

Relaterade artiklar

Oljola har haft Oljaren på Cityvarvet hela hösten och bytt det mesta ombord.

– Vi kom hit på väldigt lösa boliner och det har fungerat fantastiskt bra med Cityvarvet, säger Ola Nilsson, vd på Oljola.

Oljaren är byggd i Turkiet 2001 men kom till Sverige och Tamina shipping 2010 som Stena Gemina. I höstas köpte Ola Nilsson fartyget.

– Jag fick frågan i maj 2011 om jag ville vara med och göra något, den 15 augusti gick vi hit till Cityvarvet. Sedan dess har vi gått igenom, bytt ut och reparerat alla system ombord, säger Ola Nilsson som är på det klara med vad det var för fartyg han köpte.

– Det är ett typiskt turkbygge, byggt på spekulation utan supervision från någon utomstående. De första åren var det klassat av Turkiska Lloyd enligt inhemska regler och gick i inlandstrafik, säger Ola Nilsson och får medhåll av Cityvarvets projektledare.

– Man stöter på saker ombord som man inte gör på ett fartyg byggt för ett internationellt erkänt klassningssällskap. Ritningsunderlaget från nybyggnadsvarvet är inte heller jättebra, det gör att det går åt mycket tid till att leta och försöka förstå hur de har tänkt när de byggt, säger Ulf Engdahl.

Ingen del orörd

Varje del av bunkerfartyget är renoveratm, utsidan är blästrad och målad liksom ballasttankarna. Arrangemanget på däck är helt ändrat och där har kommit till ett nytt pumprum för att få bort pumparna från bygget och sänka ljudnivån.

– Vi har skrotat bort en otrolig massa rör. Kobryggan har vi byggt om och sänkt, vi har bytt värmesystemet i lasttankarna från ånga till hetvatten och satt in glasfiberarmerade rör stället för järnrör i hela ballastsystemet. Kranen för att hantera slangen vid bunkeroperationer är vänd i det närmaste 180 grader och flyttad akteröver

– Det är för att vi vill kunna ligga så mycket långsida mot långsida med fartyget vi bunkrar, inte hänga bak i aktern på det andra fartyget.

Navigationssystemet är utbytt, luftkonditioneringen är utbytt och sewage-systemet likaså.

Det bubblar hela tiden ur Ola Nilsson om saker han byggt om ombord. Man kan fråga sig hur mycket som finns kvar av fartyget han tog över förra året. Något nybygge vill han dock inte kalla det.

– Nytt är nytt, det kan vi aldrig uppnå men vi har kommit långt. Det blir ett behändigt fartyg, ett bra verktyg för oss. Men fartygets grundläggande parametrar kan man inte ändra i efterhand. Ska man få ett perfekt fartyg måste man vara med från början, allt måste vara genomtänkt.

– Resultatet vi lämnar ifrån oss är, rent tekniskt sett, väldigt fint. Det är vi stolta över, säger Ulf Engdahl.

Lång charter

Oljaren kommer att gå på en lång charter för Stena Oil med ett huvudsakligt uppdrag.

– Hon ska bunkra Stenas färjor i Göteborg, Varberg och Karlskrona men det kan bli andra uppdrag också.

Går allt som det ska, ska fartyget vara i drift i månadsskiftet januari till februari.

– Det är propelleraxeln kvar. Det är nu konstaterat att den är skev så den ska korrigeras eller så ska det tillverkas en ny. Leveranstidens på det är två veckor.

Tanken var dock att fartyget skulle varit i fullgång redan tidigare men det har varit flera överraskningar under hösten.

– Jag tror inte Ola hade hela designen 100 procent klar för sig när han kom till oss i höstas och vi visste inte vad skulle stöta på. Det har varit en stor utmaning för oss som varv. Ola har en hel del önskningar om hur saker ska vara och det är därför han får sina fartyg att fungera så bra, säger Ulf Engdahl vars projekt med Oljaren inleddes den första september och avslutades i december. Trots det ligger Oljaren kvar vid Cityvarvet till dess att en ny, eller renoverad, propelleraxel är kopplad till den nya huvudmaskinen från Volvo Penta.

Vaktfri uppgradering

Maskinrummet har också uppgraderats med ett riktigt maskinlarm, pejlingssystem och automation på motorer så att maskinrummet uppfyller kraven för att köras vaktfritt. Hela eltavlan är ny.

– Det är fantastiskt att vi har ett sådant varv i centrala Göteborg. Vi var ute och frågade på andra varv i Sverige men vi valde Cityvarvet för deras kapacitet och kompetens.

Just kapaciteten var nog inget problem under hösten, tvärt om.

– Projektet med Oljaren gjorde att vi hade sysselsättning för vår egen personal under september och oktober när vi inte hade några andra jobb, säger Ulf Engdahl.

Det blir en femmannabesättnings jobb att köra fartyget, befälhavare, två styrmän och två matroser.

– Vi kommer att köra enligt TAP, med en svensk skeppare och filippinsk besättning.

Flaggan i aktern blir inte svensk utan det blir den färöiska flaggan som hissas och hemmahamn blir huvudstaden Torshamn.

– Det beror på att det är besvärligt att attrahera folk till den här branschen. Folk väljer inte en bunkerbåt. Den som begriper något skulle komma hit, där vi gör mellan 800 och 1 000 operationer per år, och börja sin karriär. Så var det förr, man började i bunkerbåtar innan man gick på större tankfartyg.


Lämna en kommentar på "En omfattande ombyggnation"

Hittills finns det 0 kommentarer. Samtliga kommentarer granskas i förhand innan publicering.
Läs våra regler för kommentering!


Än så länge så har ingen kommenterat artikeln. Bli först!