Fotograf: Adam Bergman

Kategori: Folk/företag | Arbetsmarknad | Utbildning

”Ni har valt rätt bransch”

Pia Berglund, vd på Sveriges Redareförening, inledde Career Events andra dag med föreläsning om två av sjöfartsbranschens mest diskuterade ämnen: Blå skatt och trakasserier.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Kommentarer

  • matros/bås

    efterfrågan på befäl, hur blir det med manskapet då kan man ju undra.

    • Sednatho

      Manskap..? Nä det nya nu är att fartygen bara skall bemannas med befäl..i olika grader alltså! Med alla dessa utbildningsplatser, finns det mer än väl befäl till att bemanna samtliga tjänster ombord i svenska handelsflottan! Tex första gångs kadetter = jungmän/motorelever, andra gångs = lättmatroser, ekopersonal, tredjegångs = matroser motormän etc..fler behövs inte!;)

      • Stig Magnusson, båsen

        Du har nog rätt. Många gånger så har man ju fått arbetslösa styrmän på däck i stället för arbetslösa matroser. Styrmännen tar ju en vakant plats för yrkesgruppen matroser. Vad gör SEKO SJÖ åt detta problem, inget vad jag kan se under dessa år. När dom går ut styrmansklassen så är dom tydligen kompetenta som matroser också.. Ta bort den kompetensen från skolan så får våra arbetslösa matroser mer jobb att ansöka om.

        • Anonymous

          Kan man klara av att jobba som styrman, kan man skrubba däck som matros. Så avancerat är det inte. Bra att de som inte får styrmansjobb kan få en matrostjänst och sedan klättra.

          • Anonymous

            Om man bara tror att det bara handlar om att skrubba däck så blir man nog inget vidare befäl då den dagen kommer… ( mångårig befälhavare och inspektör )

          • Anonymous

            här blev det något fel.Jag svarade åt anonym så det är hans insändare inte min

            • Adam Bergman

              Hej Anonym, då vi fortfarande har möjligheten för alla att vara anonyma blir det ibland så att anonym svarar anonym, vilket kan vara förvirrande.
              Därför uppmanar vi alla att helst uppge sitt namn, även om det inte är ett krav, för att göra debatterna så tydliga som möjligt.

              • Anonymous

                det är jag Stig Magnusson, båsen som svarade åt anonym. Men nu ser det ju ut som att det är jag som har skrivit insändaren citat:Kan man klara av att jobba som styrman, kan man skrubba däck som matros. Så avancerat är det inte. Bra att de som inte får styrmansjobb kan få en matrostjänst och sedan klättra.Medan mitt inlägg åt anonym försvann. Fattar ingenting.

  • Anonym

    Känns ju hoppfullt, tyvärr tror jag aldrig på 400 fartyg. Tuffa tider i Norge nu också kan friställa mycket svenskt befäl. Men vill gärna detta ska vara framtiden men den ser mörk ut…

  • Benny Andersson

    Kan inte se att det handlar enbart om Blå Skatt. Det finns alltför många andra hinder i vägen för att önskad effekt ska uppnås. Svenskt sjöfolk måste tex få skatteregler som gör oss konkurrenskraftiga. Personalen utgör 2/3 av OPEX…

  • Sjöfartsentusiast

    Vilka faktorer är det som gör att svensk sjöfart inte blir konkurrenskraftig? Då menar jag utöver att tonnageskatt inte införts?

  • Evert

    att hävda ett låglöneyrke som inte bär sina kostnader som framtidsyrke . hur tänker man ?
    det är ju trots allt så att merparten av de ombordanställda uppbär lön som inte en svensk kan leva på . oavsett om det är flaggat i annat land eller sverige. kom med något nytt och hoppfullt.
    snacket om att man tillför skatter tror jag inte på ,all skatt går ju tillbaks till arbetsgivaren i den svenska modellen.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.