dnvgl_petter_andersen
Petter Andersen på DNV GL
Anna Lundberg

MRV EU – goda nyheter för redare?

Data från EU:s system för utsläppsövervakning kan spara stora pengar för redare och fartygsoperatörer.

Relaterade artiklar

Som brukligt i dessa evenemangstider avhandlades digitalisering även på Ålands sjöfartsdag. Ett av föredragen handlade om hanteringen av EU MRV.

Står för dörren

EU Monitoring, Reporting and Verification (MRV) är EU:s nya regler för övervakning av koldioxidutsläpp. De innebär att redare och operatörer från och med 1 januari nästa år måste övervaka och redovisa utsläppen från alla sina fartyg som är större än 5.000 brutto och som anlöper en EU-hamn.
För att följa reglerna blir redare därmed skyldiga att samla in en mängd data från alla turer med varje fartyg. Datan ska sedan verifieras av ett klassningssällskap och redovisas till en databas som EMSA administrerar.

Inte bara pålaga

Men EU MRV är inte bara ännu en pålaga, menar klassningssällskapet DNV GL, som på sjöfartens dag i Mariehamn höll föredrag om sitt system ECO Insight, som samlar dels data som är obligatorisk enligt EU MRV, dels annan data från fartygets drift. Underlaget ger en detaljerad bild av prestandan hos fartygen i flottan.

– Det handlar om att använda sin data på ett smart sätt. Här finns stor potential, sa Petter Andersen, som jobbar med DNV GL:s fleet performance monitoring.

Positionering

Redare har mest att spara på analyser av fartens påverkan på bränsleförbrukningen, trim optimization samt detaljerad övervakning av propellern och skrovets skick vad gäller beläggningar från havsorganismer, så att man kan avgöra den optimala tidpunkten för rengöring. Dessutom ger den insamlade datan möjlighet att positionera sig gentemot konkurrenter, enligt DNV GL.