Fotograf: Peter Knutson

Kategori: Miljö | Politik | Regelverk

”Viktigt få ned utsläppen på ett kostnadseffektivt sätt”

I veckan antog Europaparlamentet ny EU-lagstiftning om övervakning och rapportering av sjöfartens utsläpp. Därmed tar vi första steget för att inkludera sjöfarten i EU:s klimatåtagande.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Kommentarer

  • Hamnvän

    Moment 22 i Ystad hamn. Färjorna har inte råd att bygga om sina färjor för att kunna taemot lagdelen. Man byter hellre färjor. Miljövinsten om Land elen är komplett påkopplad motsvarar 3300 bilars årsförbrukning och utsläpp. Hamnen/kommunen kan inte tvinga någon då det bryter mot lagen. Ställer man för hårda krav lämnar färjetrafiken till andra hamnar tex. Trelleborg. Förlorarna är politikerna men de stora förlorarna är alla medborgarna som dagligen utsätts för stora utsläppsnivåer i kanaliserade spår.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.